See ei puuduta kindlasti üksnes kaitsekoostööd, milles areng on pigem hea kui halb, vaid tervet hulka valdkondi kaubandusest kuni näiteks kliimauuringuteni, kosmoseprogrammideni jpm.
Hirmude ja realistlikumate ohtude valguses tuleb rahulikult vaadata, kui paljud globaalse tähtsusega ettevõtmised ja arengud on seni sõltunudki USA maksumaksjatest ja nende föderaaleelarvest. Kui see panus on ka Euroopale kriitilise tähtsusega, siis tuleb küsida, miks me pole eurooplastena siiani samalaadsetele programmidele ise piisavalt raha leidnud. Ja kui ikkagi leiame, et eurooplaste panust on vaja suurendada, siis tuleb seda ka teha.
Mis puutub kaitsekoostöösse ja üheks NATO mõõdikuks olevasse kaitsekulutuste eesmärki – kaks protsenti sisemajanduse kogutoodangust –, siis selle poolest võime rääkida eelkõige heast või vähemalt talutavast arengust. Uue administratsiooni visiidid liitlaste juurde ja neil antud sõnumid on eelkõige julgustavad. NATO Euroopa riikide kaitse-eelarve vähenemine peatus juba enne Trumpi saamist presidendiks. Kogu vabale maailmale on oluline, et sõnum – te peate andma oma õiglase osa – jõuaks lõpuks ometi kohale ja saaks ka tegelikkuseks. Kahju vaid, et see sõnum ei jõudnud poliitilistele otsustajatele Euroopas piisava selgusega pärale juba varasemate administratsioonide viisakamast jutust.
Muidugi ei saa kuidagi mööda vaadata käimasolevatest skandaalidest ja süüdistustest seotuses Venemaa (eri)teenitustega. Siinkohal markeerigem lihtsalt kaks arutluskäiku. Esiteks muudavad need skandaalid juba ise USA uuele administratsioonile raskemaks Vladimir Putinile põhimõttelistes küsimustes järeleandmisi teha. Samale osutab uute inimeste määramine ametist vabastatute asemele. Teiseks, hinnakem Trumpi administratsiooni selle tegelike sammude järgi nii Venemaa Ukraina-vastase rünnaku küsimustes kui ka laiemalt.