Koolihariduse senine kõrgeim väärtus on olnud kvaliteet ja valikuvõimalused, ning kehtinud on tõde, et ressursse tuleb selleks suunata kinnisvaralt ja halduskuludelt sisule, valikainete kättesaadavusele, palkadele. Koolivõrgu ümberkorraldamiseks on kokkuleppel ELiga reserveeritud üle 200 miljoni euro. Väljamakse eeldus on aga senised reformikavad. Riigigümnaasiumid on edulugu oma keskkonna, õpikvaliteedi ja lisaainete valikuga, milleks on aga vaja lapsi. Minister teatab seevastu, et perspektiivi ja võimalusteta väikegümnaasiume hakatakse eelisrahastama, riigigümnaasiumid tuleks aga anda tagasi omavalitsustele.
Vääramatuna on võetud ka ühtsuskooli printsiipi, riigi tagatud kvaliteeti ja õppemaksu puudumist. President, riigikontrolör ja õiguskantsler on pidanud juba murelikult sõna võtma, sest seegi on ohtu seatud. Ministri hoiak on venekeelse koolisüsteemi lahus hoidmine, koolivõrgureformi demotiveerimine, taandumine tasulise koolihariduse riikliku eelisrahastamise lõpetamise kokkuleppest, küüniline kommentaar võrdsetest võimalustest sinna juurde, ent põhjendustest keeldumine.
«I» jääks täpita, kui kõige selle kohal ei kõrguks huvi hoida vene- ja eestikeelne kool ning ühiskond lahus. Gümnaasiumide omavalitsustele andmine võimaldaks vähemalt Tallinnas venekeelsete üle erakondlikku kontrolli, lubadus, et tulemas on venekeelsuse erandid, on kiiresti antud ja venekeelses meedias omaks võetud. Eestlastele ent räägib valitsus kõrgematest keelenõuetest, justkui saaks neid kehtestada seal, kus on raskused olemasolevategagi. Ja jälle ei oska erandilubadusi sisustada eksperdid ega seleta midagi minister. Ühiskond seevastu on valmis sõnumiteks hoopis eestikeelsetest lasteaedadest ja põhikoolidest.
Ministri ametliku umbusaldusavalduse kasuks räägib praegu kõik peale ajastuse. Erakonnad on terve kümnendi, tegelikult aga veerand sajandit hoidnud hariduspoliitika järjepidevust, aga äkitselt pole selle tõde ega vaimu enam tunda. Õigupoolest pole üldse hoomata ei vaimu ega tõde. See pole midagi, mida parandaks aeg.