Aga kodus arvati mida? Ikkagi õhudessant, Rjazan, NSV Liidu lagunemise aeg, kui juba võis arvata, et Eesti ikkagi läheb viimaks oma teed …
Kodus mind toetati. Loomulikult ei olnud see midagi lihtsat, ikkagi 17-aastaselt kodunt ära minna. Aga minu valik kiideti heaks, keegi ei püüdnud mind ümber rääkida.
Kuidas seal õppida oli? Võib-olla sissesaamisega vedaski, aga lõpetada seda kooli ju igaüks ei suutnud, seal valmistati ikkagi eliiti ette.
Jah, loomulikult oli raske nii füüsiliselt kui ka moraalselt. Eestist astus meid sisse neli, aga viimaks jäin alles ainult mina. Üks ei suutnud end kokku võtta, kui algasid hüpped, teisel tekkisid probleemid matemaatikaga. Jah, oli raske, eriti alguskuudel. Aga hiljem asi kuidagi laabus.
Te lõpetasite kooli 1992. aastal, mil Nõukogude Liitu enam polnud ja Eesti oli taastanud iseseisvuse ning teie olite nüüd teise, suveräänse riigi esindaja. Kuidas siis asjad kujunesid?
See oli väga huvitav aeg. Juba 1991. aastal, kui lagunemine oli teoks saanud ja lõpetamiseni oli veel pool aastaid, koguti meid kokku - meid, kes me polnud päris …
Jah, mitte päris “meie”. Koguti kokku ja öeldi: “Kui soovite minna, võite minna otsekohe. Keegi teid kinni hoidma ei hakka.” Detsembris olin viimast korda kodus puhkusel. Sel ajal oli juba loodud peastaap ja ma läksin tookord veel polkovnik Laaneotsa juurde vastuvõtule. Selgitasin oma olukorda. Mulle öeldi, et ma kuhugi ei läheks, lõpetaksin ära ja tuleksin tagasi. Mind oodatakse ja määratakse teenistusse. Mulle anti isegi Eesti maaväe 1938. aasta määrustik. Eesti keeles. Tuli omandada terminoloogiat, taastada eesti keele oskus, milles ma ei olnud suhelnud neli aastat. Neid kursante, kes otsustasid ära minna, oli päris palju. Näiteks üks Leedu kolleeg kahetses hiljem kibedalt, et ei saanud diplomit, kuigi õppima ju oli nagunii pidanud.