Eelmisel nädalal kõneks olnud hiigelinvesteering kogu meie maa puidutoodangut väärindavasse tselluloositööstusesse kõlab mõistlikult – selle asemel et paberipuud teiste maade tselluloosivabrikutesse vedada on ilmselt kasumlikum väärindada puit kodumaal. Samas võib sellega kaasneda surve meie metsadele, vajadus vähendada raievanust ja suurendada raiemahte, et tehtud investeering ja selleks laenatud raha oleks võimalik tagasi maksta.
Samasugune nõiaring, vajadus liisitud metsatehnika eest liisingumakseid teha, võib olla ka üks põhjus, miks nii hädasti on vaja metsaseadusesse muudatusi. Kindlasti on metsamehed palju looduses käinud, kuid sellest ei piisa loodusnägemiseni jõudmiseks.
Mu ema Veata Sarv pani kirja oma mälestuse, kuidas mu vanaisa Juhan Nutt loodusnägemisest kõneles: «Kui ma Ahja mõtsan karjan käve…» Nii alustas mu isa alati juttu, kui meie loodusnägemisest midagi puudu jäi.
«Linnupesa juures ei tohi hingata ega hambaid näidata, muidu lind jätab pesa maha,» rääkis ta ikka. Ebausk või pedagoogika? Küllap viimane, sest kaua laps ikka, suu ja hing kinni, pesa juures vahib!
Isa tundis igal linnul juba häälest, kas tal oli siin lähedal pesa, kas pesas olid munad või pojad, kas ta kardab meid või tunneb usaldust… Karjapõlvest oli pärit ka isa viiulimänguoskus, kasetohuga ööbiku moodi laulmine, käo kukkumine, palju punumisvõtteid, sõlmede nippe, nikerdamisi jne.
Mõtlen teatud kadedusega, mida see «külakarja ülikool» mu isale ja tema karjakaaslastele andis. Kahtlemata selge ja elukestva loodusnägemise, ta ei kannatanud kunagi looduspimeduse all. Ja teadmise, et maailm on üksteise aitamise ja toetamise paik olnud loomisest alates. See on alati kaalunud üles võitlemise ja üksteise vaenamise – muidu poleks meid lihtsalt enam olemas.