Kollektiivleppe läbirääkimistel oleme jõudnud tervishoiutöötajatega enam-vähem ühisele arusaamale, milline on kriitiliselt vältimatu palgatase. Tervishoiuteenuste rahastamise praeguse mahu juures ei ole see palgatase tervishoiuasutustele aga kindlasti jõukohane. Üle poole haiglate eelarvest moodustavad tööjõukulud. Ravilepingute mahtu kriitiliselt vähendades ei ole võimalik palka vähendamata või töötajaid koondamata enam toime tulla. Koondamine pole aga tervishoiutöötajate defitsiidi tõttu võimalik. Lisaks täidavad aktiivravihaiglad olulist rolli elutähtsate teenuste osutajatena riiklike eriolukordade lahendamisel. Selle rolli täitmine pole aga rahastatud ja see tuleb kindlustada plaanilise tööga teenitud vahendite arvel. Nokk-kinni-saba-lahti-olukord.
Kõike kokku võttes tähendaks ravimahu jätkuv vähendamine seda, et tervishoiutöötajate palk peaks tulema patsientide vajaduste arvelt, milleks haiglad kindlasti valmis ei ole. Seetõttu on nii haiglate liit kui ka tervishoiutöötajate esindusorganisatsioonid pöördunud peaministri ja kogu valitsuse poole, et saada valitsuse seisukoht, kuidas on kavas tagada inimestele vajalike tervishoiuteenuste kättesaadavus lähiaastatel ja kuidas kujundada tervishoiu pikaajalise rahastamise jätkusuutlikud alused.
2017. aasta keskne küsimus tervishoius on eriarstiabi vähenenud kättesaadavus. Riigieelarve kolmanda lugemisega tervishoidu suunatud 10 miljonit eurot oli küll vajalik samm, kuid pakub mõningast leevendust vaid üksikutele erialadele. Samm õiges suunas on see küll kindlasti.
Tervishoiu pikaajalise rahastamise küsimused on arutelu all juba pikki aastaid, kuid seni edutult. Peaminister Jüri Ratas on oma kirjas väljendanud vajadust ja valmisolekut probleemiga kiiresti tegeleda. Nüüd ootavad langetamist poliitilised põhimõttelised otsused. Kollektiivleppe läbirääkimised on taas need teemad päevakorda toonud ja leppe saavutamiseks on möödapääsmatu ka otsuseid langetada.
Ettepanekutena on kõlanud idee viia haigushüvitiste maksmine haigekassa eelarvest välja, tasuda pensionäride eest sotsiaalmaks riigieelarvest ning lähemas perspektiivis lubada haigekassal kasutada aastatega kogutud reserve ning tõsta kolme aasta perspektiivis ka rahastamistaset. Kombineerituna võiksid need anda kindlasti soovitud tulemuse.
2017. aasta tuleb tervishoiusüsteemile murrangulise tähendusega. Kas ja kuidas suudavad poliitikud ja tervishoiuvaldkonna otsustajad kokku leppida tervishoiu kestlikus rahastamises? Kas püüame jätkuvalt viia ellu soovunelmat aretada välja hobune, kes ei söö, või lepime kokku mõistliku ja töötava tervishoiu rahastamismudeli? Eesti inimesed ja ka tervishoiutöötajad väärivad kindlustunnet. Haiglad on selleks, et patsiente ravida, mitte selleks, et ravijärjekordi hallata ja haigete inimeste kannatusi pikendada.