«Ülikool institutsioonina on oma ülesehituselt paljuski võrsunud kloostrist. Inimesed tulevad siia kokku, astuvad kõrgetest väravatest läbi ja võtavad omaks teised elureeglid, ütlevad lahti võiduajamisest väljaspool ülikooli. Pühenduvad tegevusele, mis pole praktiline. --- Kui tahame, et meie ülikoolid võiksid jõuda maailma tippülikoolide nimekirja, kui unistame oma Nobeli preemia laureaatidest, siis seda ei saavuta ilma intellektuaalse armastuse ja mõtlemise kireta. --- Eesti häda on selles, et meie ettevõtjad ei oska, ei taha või majanduslikult ei jaksa ülikoolidega koostööd teha. Võiks ju tahta oma riigi majandusse uut väärtust luua. Aga siis peab ka tunnistama, et uute väärtusteni jõudmiseks vajame mõtlejaid, nö puhtast teadusest vaimustunud inimesi. Intellektuaalne armastus saab olla piisavalt intensiivne siis, kui pole praktilisi piirangud, sealhulgas igapäevaseid rahamuresid. Teooria ja praktika ei ole vastandatavad. Meil üritatakse vastandada: ärge tehke nii teoreetilisi õppekavasid, olge praktilised! Ent (autori enese õpingute ajal) öeldi: pole midagi praktilisemat, kui hea teooria. --- Oleme vaimses segaduses. Püüame saada ülikoolidest kiiret kasu ja võimalikult odavalt. Tulemuseks on poolharitlaste vohamine otsustajate seas, pikema perspektiivi puudumine ja innovaatilise mõtlemise defitsiit.»(lk. 80-82)
On ammu aeg, et algaks aus, suurt pilti nägev, intellektuaalse armastuse kandjate ja asjatundjate analüüsidele toetuv debatt, mis ikkagi toimub ühes ühiskonna võimsaimas elujõu allikas, meie ülikoolides. Vahest vajab see rong suunamuutust?