Ida-Virumaal seevastu on edasiminek soovitust aeglasem. 2016. aasta seisuga on neljas Ida-Virumaa suuremas linnas (Jõhvi, Kohtla-Järve, Sillamäe, Narva) kokku 1265 ebapiisava eesti keele oskusega haridustöötajat. Enamik neist on õpetajad, kuid on ka direktoreid ja õppealajuhatajaid.
Aga just koolijuhid on need, kellest sõltub õpetajate keeleoskus. Ja õpetajad on need, kellest sõltub õpilaste keeleoskus. Keeleseadus sätestab, et töötaja keeleoskusnõuete täitmise eest vastutab peale töötaja enda ka tööandja. Õpetaja puhul on see koolijuht, kuid koolijuhi kvalifikatsiooninõuetele vastavuse eest peab hea seisma kooli pidaja ehk linnavalitsus.
2016. aastal ületas mitu korda uudisekünnise Narva taksojuhtide keeleoskuse küsimus. Ähvardati koguni sellega, et 500 Narva taksojuhti kaotab ühistranspordiseadusesse kirjutatud taksojuhi keelenõude tõttu töö. Kuid ka pärast keelenõude kaotamist ühistranspordiseadusest peavad taksojuhid, olgu siis Narva, Tallinna või Tartu omad, ikkagi eesti keelt oskama.
Inspektsioonile laekunud kaebuste menetlemisel kogutud andmed näitavad, et tegelikult pakub Narvas taksoteenust veidi üle 200 taksojuhi, kellest paljude jaoks on see põgus ja mitte kuigi tulus kõrvalteenistus. Inspektsioon on teavitanud kõiki taksojuhte keelenõudest ning teinud neile ettepaneku asuda eesti keelt õppima. Taksojuhtide eesti keele õpet on lubanud toetada nii kohalik omavalitsus kui ka riigikogu liikmed. Kas taksojuhtidele ka tööd jagub, see ei sõltu keeleinspektsioonist, vaid sellest, kas ja kui palju Narva elanikud ja külalised taksoteenust vajavad.
Teenindajate keeleoskuse kontrollimisel on kahjuks halvaks traditsiooniks kujunenud, et kõige enam ostjate kaebusi saame Maxima kaupluseketi müüjate ja seal tegutsevate turvameeste keeleoskuse kohta. Inspektsioon kontrollib ja teeb ettekirjutusi, kuid õnneks on ka ettevõte ise hakanud töötajate keeleoskuse eest hoolt kandma ning neile keelekursusi korraldama. Nii need asjad käima peaksidki, ja seda ka ilma keeleinspektsiooni sekkumiseta.