Kuidas sellega Eesti erinevates organisatsioonides on, teavad lugejad ise. Mina tahan rääkida lähemalt läinud aasta lõpus esimest korda toimunud registripõhisest rahva ja eluruumide prooviloendusest, mis peaks meetodina tulevikus asendama rahvaloendust. Väidan, et laekunud tulemused ei anna otsustajatele piisavat informatsiooni, ehkki statistikaamet on halva mängu juures proovinud head nägu teha.
Arengusuund – kulukate näost näkku rahvaloenduste ärajätmine – on põhimõtteliselt õige. Kuid asendusinstrument – registrid – ei ole veel piisavalt valmis ning meenutab kalibreerimata kraadiklaasi, mille abil võib öelda, kas vesi külmub või keeb, ent mida pole võimalik kasutada palaviku mõõtmiseks.
Millest me räägime? Nagu ütleb loenduse nimi, loendatakse inimesi ja maju, kus nad elavad. Inimeste kohta peaks infot pakkuma rahvastikuregister. Kuid Eesti Vabariigi tulles kaotati ära kohustuslik sissekirjutus. Igaüks võib elada seal, kus ta tahab, ning kirjutada end sellisele elamispinnale (mitte ilmtingimata enda omanduses olevale), nagu ta tahab. Seega võivad inimesed elada hoopis kusagil mujal võrreldes nende elukohaga registris. Meenutan omaaegset Tallinna mootorsõidukimaksu, mille kehtestamise järel muutusid pealinna elanike seas populaarseks sugulaste majad Lõuna-Eestis.
Ma ei taha öelda, et inimene peaks ilmtingimata olema sunduslikult registris just seal, kus ta elab, ja vastupidi. Voli valida asukohta registris on meil üks väheseid toimivaid otsedemokraatia mehhanisme, kus inimesed saavad hääletada jalgadega. Väga levinud on meetod, et äärelinnas elavad inimesed registreerivad end linna, et saada lastele lasteaia- või koolikohti.