Lisaks inimeste „eksitamisele” toob ratsionalismi ja esoteerika vastanduse polariseerimine kaasa veel teisegi probleemi. Institutsionaalne ja kultuuriline peavool kaldub skeptitsismi, nähes esoteerikakolli ja umbluud seal, kus seda olla ei pruugi. Selle tagajärjel eirab ühiskond kriitiliselt neid oskusi, millest inimestel oma argielus abi oleks.
Kuigi mediteerimise jt meeleharjutuste kasuliku mõju on neuroteadlased kõige tõsiteaduslikumaid vahendeid kasutades ammu kindlaks teinud, näib „meditatsioon” olevat meie ühiskonnas tabusõna, mida erinevate eufemismidega varjata tuleb. Mediteerimistegevus ise viiks justkui varem või hiljem välja tantrahipinduse ja MMSini. Pole näiteks harvad juhused, kus seminaril või vestlusõhtul kas või möödaminnes mediteerimise mainimine toob kaasa selle, et osa publikust ärritub ja lahkub. Niisugune suunitlus on eksitav ja pole ühiskonnale kuigi kasulik.
Meeleharjutuste teaduslik uurimine
Meeleharjutusi on meeletu hulk alates lühikestest teadvelolekupraktikatest, mida saab harjutada mugavalt nutirakenduste abiga, kuni salajaste tiibeti vadžrajaana praktikateni, milleks kasutatakse trummi, kellukest, pasunat, laulu ja üksikasjalikku kujustamist. Millise teaduslikult kohase üldnimetaja alla need mahuvad? Psühholoogide käsitluse järgi toimivad meditatsiooni- jt tehnikad inimese eneseregulatsioonistrateegiatena, samuti selgitatakse meeleharjutusi teadvusseisundite muundumise kaudu.
Teadvusseisundite käsitlusega nõustumiseks tuleks läbida väike mõttekäik. Teadvusseisundite muundumine on argitarkuselegi arusaadav protsess, kui mõelda sellele, millise seisundini võivad meid viia näiteks alkoholijoove, palavik või pikk magamatus. Nii arutledes saavad vastuvõetavaks veel teisedki olulised asjaolud. Esiteks see, et lisaks alkoholile ja väsimusele saab seisundeid muuta ka teiste vahenditega, näiteks meeleharjutustega. Teiseks see, et teadvusseisundeid saab kuidagi jälgida ja mõõta.