Uue vaimsuse keskkonda võib seetõttu näha eelkõige kui üht allikat, mis pakub erinevaid kultuurilisi tööriistu nii maailma mõtestamiseks kui ka konkreetsete probleemide, nagu haigus või töökaotus, puhul abi ja toetuse saamiseks. Taolised kultuurilised tööriistad võivad olla abstraktsemad väärtused või tähendused, mis aitavad inimestel oma elu ümber mõtestada või pakkuda vastuseid näiteks eksistentsiaalse maailmakorralduse kohta (küsimused kannatusest, surmast, elu üldisemast olemusest), millega sekulaarne teaduslik-materialistlik maailmavaade üldiselt hätta jääb. Samas on populaarsed ka näiteks spetsiifilised tehnikad või rituaalid „rahaõnne” kasvatamiseks, „aja maha võtmiseks” vms. Iseloomulik on religioosse ja mittereligioosse läbipõimumine, kus religioosne on seotud tugevalt siinpoolsusega või rakendatud otseselt selle teenistusse.
Uut vaimsust võibki pidada religiooniks selle kõige laiemas käsitluses, mõtestades religiooni kui kultuurisüsteemi, mille üks element on materialistlikus tähenduses seletamatu jõu, välja või olendi kohalolu tunnustamine, mis ei pruugi aga olla selle nähtuse kese. Samas on vaimsete õpetuste puhul üldjuhul tähtis ka eksistentsialistlik ja transtsendentne dimensioon, kus luuakse mõtestatud taju maailmast ja indiviidist selles. Samuti eeldab „energiate” kasutamine usku, et maailmas toimivad mingid erilised või üleloomulikud jõud.
Tavainimene kui religioosne autoriteet
Uue vaimsuse keskkond on Eestis aktiivne. Mitmed õpetajad, treenerid, juhendajad pakuvad väga erinevaid tehnikaid ning lähenemisi: avastatakse seksuaalsust tantra abiga, ennustatakse tulevikku inglikaartidega, süvenetakse esoteerilisse filosoofiasse, avatakse konspiratiivseid seoseid jne. Vaimsuse keskkonnaga tugevalt seotud ning sealt sissetulekut saavad praktikud aitavad pideva pakkumisega nõudlust stimuleerida. Taoline panustamine ei tähenda sageli täiskohaga töötamist ning eriti virtuaalsetes kogukondades toodab sisu küllalt lai hulk kasutajaid. Tavapärase institutsionaalse struktuuri puudumine muudab uue vaimsuse ning selle levikukanalid dünaamilisemaks. Raamatud, meedia ja eriti internet töötavad kultuuriliste tööriistade levitamisel efektiivselt, ehk isegi paremini kui konventsionaalsed (religioossed) institutsioonid.