Paljud Eesti hariduses toimuvad arengud – haridus- ja teadusministeeriumi algatus «Huvitav kool», digipööre, kogukonnakoolide liikumine, kiusamisvaba kool, huvihariduse tõhustamise meetmed jms – toetavad kindlasti laste individuaalseid eripärasid arvestava koolikultuuri kujunemist. Koolidki on hakanud pöörama andekatele rohkem tähelepanu ja otsivad viise, kuidas neid üles leida ja nende arengut toetada. Loorberitele puhkama jääda on siiski veel vara.
Arusaam andekusest ja hoiakud andekate suhtes mõjutavad seda, kuidas koolis ja laiemalt kogu ühiskonnas neisse suhtutakse. Eesti Haridusteaduse Ajakirjas hiljuti avaldatud uuringust selgus, et andekate ja nende haridusega seonduvad arusaamad on siiski suhteliselt stereotüüpsed ja samas erinevad kohati äärmuslikult.
Kultuuri- ja kommunikatsiooniuurijad Halliki Põlda ja Katrin Aava on teinud fookusgrupi intervjuud haridusteadlaste ja -ametnike, koolijuhtide ja õpetajatega. Intervjuudest nähtus, et andekust käsitletakse peamiselt paraku fikseeritud sünnipärase omadusena, mitte aga arengu kontekstis.
Andekad negatiivses võtmes
Sarnaselt varasemate koolide uuringutega ilmnes ka sellest uuringust, et andekaid tajutakse endiselt pigem negatiivses võtmes ja takistusena: segavad õppetööd (sest neil on krooniliselt igav), võtavad ressursse (aega ja raha, mida ei jätku) ja neist on kerge mööda minna (kuna arvatakse, et nad saavad nagunii ise hakkama). Samas parandatakse nende kaudu kooli või omavalitsuse mainet (saadetakse olümpiaadidele ja võistlustele).
Kogu maailmas valdav kaasav haridusmudel toob tavaklassi väga erinevate võimete ja huvidega õpilased. Õpetaja üldine toimetulek sellises õpikeskkonnas sõltub sellest, milline on tema ettevalmistus õpilaste individuaalsuse ja eripärade arvestamiseks.