Kristi Malmberg.

FOTO: Sander Ilvest / Postimees

Värske koalitsiooni viimase nädala käitumine enda loodud maksupaketiga tekitab paratamatult küsimuse, kas neil  läbirääkimiste laua taga ikka eksperte ka oli. Kuidagi ei jäta head muljet see, kui kõigepealt tehakse mõne maksu kehtestamine teatavaks, siis mõne päeva pärast muudetakse selle põhimõtteid ja veel mõni päev hiljem teatatakse, et seda hakatakse uuesti muutma.

Just nii on praegu käitutud mootorsõiduki uuest riigilõivust rääkides. Aga mitte ainult. Samuti on uus koalitsioon teatanud, et teeb muudatusi esialgu kõvasti tõusma pidanud gaasiaktsiisi detailides ning jätab teatud tingimustel alles abikaasade võimaluse esitada ühine tuludeklaratsioon. Mitmete koalitsiooniläbirääkimiste käigus välja käidud maksumuudatuste, nagu näiteks pangalõivu konkreetne sisu pole endiselt teada. Uus valitsus on lubanud nende juurde tulla järgmise aasta esimeses pooles.

Selge see, et uus koalitsioon tahab end näidata jõulise reformijana, seda eriti olukorras, kus võimu juurde pääses lõpuks ometi teistsugune maailmavaade. Vägisi jääb aga mulje, et maksupakett visati kiirustades ja ülejala valmis ning nüüd, kui kapaga kriitikat saadud, hakatakse alles analüüsima ja olulisi detaile lihvima.

Kui tegu oleks ainult sisepoliitilise küsimusega, siis poleks olukord teab mis hull. Iseenesest on ju hea, et kiirustades tehtud asjast iga hinna eest kinni ei hoita, vaid tunnistatakse vigu ja asutakse neid parandama.  Vähemalt jääb kohalikule maksmaksjale  suurem kahju sündimata, kuigi iga ettevõtja teeb tavaliselt plaane siiski pikema aja peale kui mõni kuu ja tahaks kindlasti juba nüüd, kui aastavahetus kohe käes, teada, millised maksud ja kuidas järgmisel aastal kehtivad ja millised mitte.

Mis on selle juures aga kõige halvem, on sõnum välismaailmale. Stabiilne maksukeskkond on ülioluline saamaks välisinvesteeringuid. Praegu aga meie maksukeskkond väljaspoole ülearu stabiilne ei paista. Milline on see keskkond ettevõtja jaoks lähima paari-kolme aasta perspektiivis, on praegu ikka päris segane. Mis maksud kehtivad ja mis kujul? See küsimus on praeguseks tekkinud ilmselt paljudel potentsiaalsetel välisinvestoritel ja -analüütikutel, kes Eestil silma peal hoiavad.

Muidugi võib öelda, et autode maksustamine pole võimaliku välisinvestori silmis eriline argument, abikaasade ühisdeklaratsioonist rääkimata. Ent fooni loomisel on sellised tõmblused siiski olulised. Piisab muljest, et Eesti poliitikud ei tea päris täpselt, mida nad teevad. Välisinvestoril on lihtsam valida mõni teine riik, kus maksuseis nii selgusetu pole.