Või võtame sõnumid, mida paljud meist saadavavad päevas võib-olla kümnete kaupa. Facebookis, Skype’is, WhatsAppis, SMSiga. Kõik see jääb alles kellegi serveritesse või arvutitesse või telefonidesse. Mis kell koju jõuad? Kes täna piima toob? Mul on imelik lööve.
Osa inimesi ütleb, et see on neile hindamatu väärtusega, nad saavad vanu asju üle lugeda ja sealt infot otsida. Aga sellel mündil on ka teine pool: me säilitame digitaalset koopiat oma elust igaveseks. Kas see ikka on nii mõnus mugavusteenus, kui need firmad meile väidavad? Kui mõni mobiilioperaator hakkaks pakkuma teenust, et kõigi su telefonikõnede salvestused säilitataks igaveseks, siis kas see võetaks soojalt vastu või järgneks mäss?
See on meeletu, kui palju me kõik kokku andmeid toodame, ja erinevalt quantified selfi inimestest me ei tea, miks. Paljud meist käivitavad jooksma minnes Endomondo ja logivad kõik oma trennid. Ma saan aru, et trenniaeg ja koormuse muutumine aja jooksul on olulised jälgida, aga GPSiga määratud jooksuteekonna salvestamine? Kui ma oleksin praegu Tšingis-khaan ja tahaksin leida üles kõik Lääne-Euroopa noored terved tugevad mehed, et neil pea maha raiuda, läheksin esmajoones Endomondo kontorisse ja raputaksin neilt andmed välja.
Ma ei ole järsku ludiidiks hakanud, parastavatel kommentaatoritel pole mõtet näppe soojaks tegema hakata. Paljud neist on fantastilised teenused, mis inimestele meeldivad ja millest on palju kasu. Aga vaikselt on nende areng jõudnud sinnamaani, et sõltumata meie füüsilisest eksistentsist jääme digitaalsesse ruumi igaveseks alles, kõigi oma löövete ja õhtuste jooksuringidega.
See on üks järgmistest suurtest küsimustest, mille me peame lahendama. Andmed on tehnoloogiamaailma CO2. Planeedi jaoks oleks tore, kui me kõik kollektiivselt selle tootmist vähendaksime, aga me oleme nii mugavad, et seda vaevalt juhtub. Me tarbime oma tasuta teenuseid rõõmsalt edasi ja toodame andmeid, mille edasise käekäigu üle meil kontrolli pole.
Asi on põhimõttes. Miks ja kellele seda meeletut mõttetute andmete säilitamist vaja on? Kindlasti palju rohkem neile firmadele ja tuleviku Tšingis-khaanidele kui kasutajatele endile.