Kalmistud, need surnute saared elavate maastikul, on alati rohkem või vähem lahkunu kodu, kodumaa, usutunnistuse, rahvuse ja riigikorragi nägu, selgitab folklorist Marju Kõivupuu. Käisime temaga väikesel jalutuskäigul Tallinna siselinna kalmistul, et vaadata, millised on meie hauad.
Jalutuskäik Marju Kõivupuuga: millised on meie surnuaiad
Kalmu kujundame ja hooldamine ning erinevatel tähtpäevadel kalmistul käimine on ka teraapiline tegevus, see aitab lähedastel leina ja kaotusega rohkem või vähem paremini toime tulla. Kui kalmistutel jalutada, siis hauaplatsid ja nende ümbrus kõnetavad meid oma vaikival moel üsna mitmetähenduslikult, kui osata märgata, vaadata ja tähele panna.
Õnneks ei ole meil kalmistukultuuris rangeid reegleid, kuidas korrastatud hauaplats peab välja nägema ja see annab lahkunu lähedastele suhteliselt vabad käed kujundada hauplats oma parema äranägemise kohaselt või nii, nagu lahkunu oleks seda soovinud.
Paljudele hauplatsidel või selle naabruses võib silmata tallele pandud hauatarvikud: rehasid, veetoomisanumaid, labidat, mida haua korrastamiseks vaja.
Naaber võib neid laenata, aga tööriistad tuleb oma kohale täpselt tagasi panna ja kirjutamata seadus ütleb sedagi, et siis oleks ilus ka seda hauplatsi natuke üle käia – vajadusel riisuda lehed või kasta lilled. Vähemalt Lõuna-Eestis on see kohe kindlasti niimoodi.
Inimesed elavad tänapäeval mööda maad ja ilma laiali ja sageli jäävad lähedaste hauaplatsid kas Eesti teise nurka või on Eestist saanud kauge esivanemate maa, kuhu satutakse järjest harvem. Hoolitsetud hauaplats aga näitab sugupõlvede sidusust ja austust lahkunud lähedaste vastu.
Tänapäeval on poodidest ja leinakeskustest palju saada igasugust kitšilikku tehiskraami: kunstlilled, plaadid ja rohelised muruimitatsiooniga kattematerjalid, millega püütakse kalm ja hauplats katta, et see näiks kauem hooldatum.
Keskkonnasäästlikum oleks siiski valida vähenõudlikud püsikud ja kasutada kalmistul looduslikke materjale. Sest öeldud on: mullast me oleme võetud ja mullaks me peame saama...
Ingli- ja linnukujukesed sugenesid meie kalmistutele taasisesisvunud Eestis, kui ka meie kalmistukultuuri hakkasid mõjutama rahvusvahelised trendid ja saime hakata rääkima niivõrd-kuivõrd ka matuseärist.
Linnukujukesed sümboliseerivad lahkunute hingi nii nagu seda populaarkultuuris ka kõikvõimalikud inglikujukesed... Kunstnikelt-kujuritelt tellitud hauaskulptuure, mis olid nõukogude ajal veel väga populaarsed ja prestiižsed, neid lisandub kalmudele aina harvem.
Paljudele hauakividele on raiutud lahkunute protreefotod. Siin aimub vene nõukogude kultuuri mõju ning Eestis hoogustus see komme orienteeruvalt 1970ndatest.
Nõukogude ajal ju ikoone polnud lubatud ristidele ega hauakividele paigutada, selle koha hõivasid portreed. Kui tänapäeval Venemaal surnuaedadel käia, siis on näha, et ikoonid on hauakividele ja ristidele nö tagasi tulnud, aga portreed pole ka kuhugi kadunud.
Kindlasti kõnelevad hauaplatsid inimeste kuuluvusest kuhugi või kellegi hulka, maailmavaatest ja usulistest eelistustest. Sestap silmame kalmistutel ka poliitilise värvinguga sümboleid, eriti kui tegemist on sõjaväelaste matuseplatsidega