Kui seadus kirjutati, siis võibolla polnudki paremat võimalust. Vahepeal on maailm aga edasi liikunud. Kes ei mäletaks, milline rist ja viletsus oli digiretseptiga esimesel poolaastal, või üleskutseid kasutada ID-kaarti jääkaabitsana. Praegu on mõlemad Eesti elu lahutamatu osa – meie, kodanike elu on mugavam ja taustal on ka aja ning raha kokkuhoid.
Tehnoloogiline eeldus selleks, et riik võiks oma elanikega digitaalselt suhelda, on Eestis olemas. Sealsamas riigiportaalis eesti.ee. Soomlastel veel ei ole, aga ma olen kindel, et nad teevad selle ära. Võibolla praegu veel ongi Soome e-riigi lahendused natuke aegunud, aga vaadates, millise süsteemsusega on nad läbi mõelnud kogu riigi infosüsteemi arhitektuuri ning millise julgusega e-riiki panustatakse, võib olla kindel, et juba paari-kolme aasta pärast võib eeskujuks tuua pigem põhjanaabreid.
Paraku ei ole sisetarbimiseks mõeldud e-riigi lahenduste juurutamine pooltki nii eksklusiivne ja glamuurne kui e-residentsuse tutvustamine maailma metropolides või idufirmadest ja plokiahelast jutlustamine.
Digitaalse suhtluse juures on tõsisemat sorti murekoht ka. Kuigi umbes 600 000 inimest on hakkama saanud digitaalse tuludeklaratsiooni esitamisega, on siiski väga palju neid, kes ei oska, ei taha või ei suuda arvutiga hakkama saada. Ka see ei saa olla ületamatu takistus: taanlastel toimib tänini natuke enam kui kümnendik suhtlusest endiselt paberi ja posti abil, sama võimalus jääb ka Soomes.
Lihtsalt raske on aru saada, kust võtavad ministeeriumiametnikud õiguse ütelda, et inimestel on õigustatud ootus suhelda ikka ja jälle oma kodanikega paberi peal. Minu käest pole keegi küsinud.