Nüüdseks on lõplikult välja tulnud ka Auvere jaama majanduslik ebamõistlikkus. Juba 2014. aasta kevadel kirjutas Äripäev, et Auvere jaam tuleb hinnata alla 300 miljoni euro võrra. Kolm päeva hiljem selgitas majandusministeeriumi energeetika asekantsler Ando Leppiman, et Auvere elektrijaam ei ole kunagi toetuse saamisele kvalifitseerunud, sest on ehitatud nii, et energia tootmisel saadavat soojust ei kasutata kaugkütteks ega tööstusliku tarbimise rahuldamiseks. Leppimani sõnul paisataks soojus sisuliselt õhku ning seega ei kasutata seda efektiivselt. Sama aasta sügisel ütles EE toonane juhatuse esimees Sandor Liive, kelle kuueteistkümne aasta pikkune ametiaeg oli just lõppemas, et Auvere elektrijaama ehitamine oli majanduslikult ebaratsionaalne otsus. Liive sõnul oleks sellise elektrijaama ehitamisel mõtet ainult kaks korda kallima elektrihinna puhul. TTÜ doktorandi Svetlana Pulkkineni 2015. aastal tehtud ettekande(Eesti energiasektori tasuvusest) järgi on Auvere elektrijaama sisemine tasuvuslävi hakkepuitu ja põlevkivi pooleks küttes 16 protsendiga miinuses.
Justkui selle hinnangu jätkuks andis Äripäev selle aasta talvel teada EE puhaskasumi 75% langemisest. Ehkki EE praegune juhatuse esimees Hando Sutter toob põhjustena välja elektri ja nafta madala hinna ning keeruka turuolukorra, võib kahjude tegeliku põhjusena näha hoopis Auvere elektrijaama halba investeeringut.
Palling möönas Müürilehega vesteldes, et Auvere jaama taoline plaan praeguses valitsuses läbi ei läheks. „Juhan Partsi aegseid olusid ja tema tollaseid otsuseid ei saa ma aga praeguste olude erinevuse tõttu kommenteerida,“ lisas ta. Ka reformierakondlasest ekskeskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus leidis Müürilehele käesoleva artikli jaoks intervjuud andes, et tal pole õigust Juhan Partsi toonaseid poliitilisi otsuseid lahata.
«»Seda tuleb küsida Partsu enda käest,» loobus Pentus-Rosimannus isiklikku seisukohta võtmast. Paraku pole Müürilehe katsetest hoolimata õnnestunud Juhan Partsiga Auvere elektrijaamast rääkida, ehkki IRL-i pressiteenistusele esitati sellealane palve juba kuid tagasi. Peab lootma, et eksminister leiab tulevikus aega kõnealusel teemal vestelda, sest hetkel on Auvere asjus kõik alles lahtine. Küsimusi tekitavad muuhulgas ka jaama ehitamisega seonduvad asjaolud, kuna kompleks koosneb rohkem kui kolmekümnest erinevast hoonest ja rajatisest, millest kahekümne kahe ehitamisse oli kaasatud ka skandaalne Eesti ehitusfirma Merko.
Aktsiaseltsiga Merko seondub pikk ajalugu erinevaid korruptsioonilugusid, mis ulatuvad otsapidi 90ndate bandiitlikku ärimaailma ning jõuavad läbi mitmete põnevate episoodide nullindate teise dekaadi, kusjuures firma ise toonitab oma kodulehel, et Merko ei tolereeri korruptsiooni selle üheski vormis. Ometi mõisteti alles hiljaaegu, 2014. aasta suvel süüdi mitu Merko liidrit. Juba toona peaministritoolis istunud Taavi Rõivas ütles Delfile, et korruptsioonis süüdi mõistetud ehitusfirma tegevuse piiramine oleks kõigile liiga suureks hoobiks ning seega lubamatu. Peaminister lisas, et tema muretseks hoopis Tallinna TV rahastamise ning pealinna tänavatel leiduvate lappimata asfaldiaukude pärast. Pikemalt Auvere jaama teemadel peatuda pole soovi ka IRL-i fraktsiooni esindaval ja RMK nõukokku kuuluval Andres Metsojal. Praegust metsanduspoliitikat peab ta aga üldjoontes tasakaalustatuks.
«Mõnel on valulävi väga tugev, teisel väga nõrk,» rääkis Metsoja Müürilehele. «Nii moodustuvadki ühiskonnas erinevad kogukonnad, kes oma väärtushinnanguid erinevatel viisidel kaitsevad ja kehtestavad. See on üks demokraatliku ühiskonna põhielemente ja kindlasti annab see võimaluse metsa väärkasutustele ja rikkumistele paremini tähelepanu pöörata.»
Metsa tuleb jätkusuutlikult majandada
Samal ajal kui Metsoja räägib demokraatliku ühiskonna toimimisest, on muud allikad Müürilehele mõista andnud, et Keskkonnaministeeriumis ei pruugi asjad alati demokraatlikke toimemehhanisme järgida. Nii tunnistas aasta alguses toimunud kinnisel koosolekul poliitilistel põhjustel anonüümseks jääda sooviv metsaärimees eravestluses, et tal on plaanis metsaseaduse muudatuskavadest küll keskkonnaministeeriumis rääkida, ent kindlasti mitte sealse kantsleri Andres Talijärvega, kes on muuseas endine Metsa- ja Puidutööstuse Liidu juht.
«Kantsleri huvid on teada,» tunnistas ärimees, vihjates Talijärve võimalikule seotusele puidutööstuse ninameestega. Intensiivne metsanduspoliitika on pannud mõnesid metsatööstureidki ELF-i ja teiste looduskaitseorganisatsioonide poole pöörduma, sest neilegi hakkab tunduma, et praegune metsanduspoliitiline suund viib ühel hetkel punkti, kus metsa majandamisvõimalustesse tekib auk. Sel juhul kannataksid metsa ebaratsionaalse majandamise all meie lapsed ja lapselapsed ning tegu oleks riigi peamise ainelise rikkuse lohaka ning vastutustundetu käitlemisega. Järgneva poole aasta jooksul tuleb Auvere elektrijaama problemaatikat veelgi lähemalt uurida ning hoida silm peal ka metsaseaduse muudatusega seonduvatel arengutel.
Lõpuks on küsimus selles, kas mets on eestlasele eelkõige tulu allikas või on see meie kultuuri alustala, mida me peame oma laste ja nende järel tulevate põlvede huvides hoidma ja väärtustama. Juhul kui ühiskond metsandusküsimust teadvustama ning väärtustama hakkab, näeks demokraatliku ühiskonna tavad ette metsanduspoliitika valitsuse tasandil üle vaatamist ning oponeerivate osapooltega avatud dialoogi alustamist. Väga paljud loodushoiule, majandusele ja ühiskonna terviklikule arengule keskendunud inimesed on seda juba aastaid oodanud ja selle nimel ränka tööd teinud. Võib olla oleks valitsuse tasandilt mõistlik oma kodanikerühmitustele nende aktiivsuse tänutäheks veidi vastu tulla, seda enam, et lõppeks on küsimuse all meie laste ja maa püsimajäämine.
KOMMENTAAR
Züleyxa Izmailova, Noored Rohelised
Hetkel käib keskkonnaministeeriumis metsaseaduse muudatuste ettevalmistamine, millega tahetakse järjekordselt tõsta raiemahtusid ning lageraie pindala. Protsess ise on läbipaistmatu, keskkonnaameti analüüsi ei ole avalikustatud, Eesti Keskkonnaühenduste Koja (EKO) ettepanekutega pole arvestatud ning täiendavate ettepanekute tegemiseks anti aega ülehomseni. Sellisena rikub Keskkonnaministeeriumi metsanduse osakond Marko Pomerantsi avalikult välja öedud kokkulepet ning, mis veel tähtsam, on vastuolus nii Pariisi kliimaleppe kui ka Kyoto protokolliga.
Pariisi kliimakokkuleppe eesmärk ei ole metsamajanduse intensiivistamise kaudu kompenseerida tööstusest jm-st tulenevat CO2 heidet. Vastupidi, eemärk on metsade säilitamine ning nende üleekspluateerimise ja raadamise vältimine. Lisaks on vanade loodusmetsade raie/raadamine taunitud eraldi klauslina.
Hetkel Marokos 22. kliimakonverentsil COP22 viibiv keskkonnaminister Marko Pomerants ütles 4. novembril Pariisi kliimaleppe ülemaailmsel jõustumise päeval: «On väga hea, et Pariisi kokkuleppe jõustumiseni jõuti niivõrd kiiresti, kuid on selge, et selle jõustumisest üksi ei piisa, vaja on ka tegusid. Inimese panus kliimamuutustesse on märkimisväärne ning ajas üha kasvava rahvaarvu ning tarbimise tulemusel võimendub see veelgi. Peame kõik muutma oma suhtumist ning üle minema keskkonnasõbralikumale majandus- ja käitumismudelile.» Kas Pomerants valetas või tegutseb tema alluvuses olev ja Taivo Denksi juhitav metsaosakond omatahtsi, ministri ja kogu maailma arengusuunale vastupidiselt?!