Mõtted oma eesti muuseumi asutamise kohta öeldi avalikult välja juba 1860. aastate keskpaigas, ja ometi sai idee teoks alles rohkem kui nelikümmend aastat hiljem. Esimest korda olevat muuseumimõtte avalikult välja öelnud kooliõpetaja Jaan Adamson esimesel laulupeol 1869. Otsest allikat, mis seda tõestaks, aga ei ole. Üldiselt tekitas meie ärksamates meestes muuseumivaimustuse eelkõige Soomes nähtu. Said ju suguvennad soomlased, kelle poole meie esimesed haritlased suure vaimustusega vaatasid, sellega hakkama.
Oskar Kallas oli üks esimestest, kelle vaimustus Soomes nähtud vanavarakogumisest kodumaal üle ei läinud, vaid aina kasvas. Jakob Hurda sünnipäeval 1889. aastal tõstatas ta küsimuse, kas peale suulise vanavara võiks ka esemelist vanavara koguda, kuid see mõte ei leidnud erilist kõlapinda. Ometi võiks arvata, et sellisel sünnipäeval oli just eesti vaimueliit koos.
Jakob Hurt oli ka mees, kes võttis esimest korda tarvitusele termini «vanavara». Algul tähendas see vaimset pärandsuulist vanavara; hiljem, seoses esemete kogumisega, hakati nende tähistamiseks kasutama lisaks väljendit «asjalik» ehk «esemeline vanavara».
Oskar Kallasest kujunes läbiv persoon, kes eesti muuseumi mõtet hoides oli tegev Eesti Rahva Muuseumile eelnenud rahvuslike organisatsioonide (Eesti Üliõpilaste Selts ja Õpetatud Eesti Selts) muuseumide korraldamises ning kellest sai Eesti Rahva Muuseumi asutamise järel esimene juhatuse esimees.
Mis oli see põhjus, et teiste eesti rahvast ühendavate ja kultuurivallas oluliste tegurite kõrval ei tahtnud eesti muuseum vedu võtta? 19. sajandi haritlaskonna püüdlused olid suunatud selgepiirilisemate kultuurivaldkondade poole. Rahvakultuur oma talupoeglikus laadis oli täies elujõus. Paljudes paikades kanti veel rahvarõivaid – kui mitte iga päev, siis vanemad inimesed käisid nendega kirikus ikka. Suur osa eesti rahvast elaski nagu muuseumis.