Euroopa Liit peab eristama tuumaks ja serval olevaid prioriteete. Probleemide jaoks nagu seda on ELi suhted Venemaa ja Türgiga (ning nende kahe riigi omavahelised suhted), peavad liikmesriigid leidma ühise poliitika, mis kaasab kõigi huve. Palju suurem paindlikkus on soovituslik teistes asjades – sealhulgas lubadused pagulaste ümberjaotamise kohta ja eurotsooni reeglid -, mille puhul liigne jäikus võib põhjustada Euroopa ühtsuse pooleks murdumise.
Lisaks liidu ennetamisele Venemaa ja Ankara vahel peaks EL mõtlema oma eesmärkidele naabruskonnas. Kuigi ELi mittekuuluvad Balkani riigid jäävad sellisteks mitmeteks aastateks, on nad siiski juba Euroopa julgeolekuterritooriumi osa ning eurooplased peaksid vägivallapuhangute kordumisel olema valmis sõjaväeliselt sekkuma. Lisaks sellele peaksid Euroopa Liidu juhid püüdlema rahu laiema definitsiooni poole, kui seda on sõja puudumine, kaasates sellesse ka poliitilise ja sotsiaalse stabiilsuse ning Bosnias ja Kosovos radikaliseerumise ennetamise.
Gruusia, Ukraina ja Moldova puhul peaks eesmärgiks olema stabiilse ja prognoositava tegevusega valitsuste propageerimine. Järgnevate aastate jooksul peaks Euroopa Liit neid käsitlema kui iseseisvaid puhverriike, mitte ootejärjekorras seisvaid tulevasi liikmesriike. Eriti oluline saab olema mitte tõmmata punaseid jooni, mida EL kaitsta ei soovi.
Rahutus Lähis-Idas ei saa EL loota täita keskse osaleja rolli. ELi riigid ei saa aga kaitsta oma rahvastikku ebastabiilsuse eest, kui nad on vaid vaatleja rollis. Eriti Süürias ja Liibüas peaks EL mängima nii piirkondlike võimude kui USA ja Venemaaga paremini kooskõlastatud rolli, et edendada poliitilisi protsesse, mis võiksid aidata vähendada vägivalda, võimaldada humanitaarabi ning tõkestada pagulaste voolu.
Euroopa Liidu üks peamisi väljakutseid on edu defineerimine kaitseajastul. Laienemise õitseajal olid eesmärkideks integratsiooni süvendamine ja haarde laiendamine üle Euroopa. Praegu tähendab edu aga Euroopa Liidust lahkumise või selle institutsioonide õõnestamise edendamist.
Ajalugu liigub tsüklitena. Vahevalitsus saab otsa ning sünnib uus kord. Kindel on see, et vanast korrast alles jäänud ja selle ülevõtjad kirjutavad uue jaoks omad reeglid. Euroopa Liidu eesmärk, mis on saavutatav vaid paindlikkuse ja julgusega, on olla jätkusuutlik projekt – mistõttu peab see olema üks uute reeglite autoritest.
Copyright: Project Syndicate, 2016.
www.project-syndicate.org