Diskussiooni vildakuse alus on asjaolu, et valitsus on probleemi juba aastaid tagasi pea peale keeranud. Loosungi «Maksudega ei mängita!» all on ennast lõpuni kinni mõeldud, otsekui marksistliku õpetuse järgi baasist ja pealisehitusest, milles maksud on baas ja rahvastik pealisehitus, mille ülesanne on kohaneda «õige» maksusüsteemiga. Kui maksud on õiged, aga rahvas nende toel hakkama ei saa, ei sigi ja vananeb ning tekitab asjatut survet pensioni- ja haigekassale, on tegu vale rahvaga.
Niisiis, rahvas segab mastaapselt valitsuse tööd ning ohustab Eesti poliitilise mõtlemise püha lehma ehk tasakaalus eelarvet. Õnneks on valitsusel selle vastu ka rohud olemas.
Rahva hälbekäitumist on otsustatud korrigeerida kolmel viisil. Esiteks sunnitakse igaüks aina kõrgema elueani töötama, teiseks veeretatakse aina suurem osa inimese tervisekuludest tema enda kaela ning kolmandaks eeldatakse, et eakate ülalpidamine läheb aina suuremas mahus nende järeltulijate vastutusalasse.
See ultramoodne poliitika meenutab kangesti 19. sajandi arusaamu ühiskondade toimimisest. Kui nii, siis nii, ainult et toona pidasid riigid üldiseks ja mõistlikuks maksukoormuseks kümne, mitte 40 protsendi taset.
Üldise maksukoormuse vähendamist praegusest neljandikuni peenhäälestajad ette ei näe ja on nõnda omadega üsna puntras. Siiski pole lihtne lahendus kuigi kaugel. Tuleks lihtsalt kogu ülesanne jälle pea pealt jalgadele keerata, leppida demograafiliste faktidega ning näha taas väärtust inimeses, mitte maksus.
Kui inimestega mängimise asemel hakata taas maksudega – mitte ainult sotsiaalmaksuga, vaid kõigi kehtestatud ja veel kehtestamata maksudega – mängima, siis oleks küllalt tõenäoline, et leitaks ka lihtsad lahendused nii ravikindlustuse kui ka eakate elu turvaliseks ja piisavaks finantseerimiseks.