Haridusasutustele rohkem autonoomiat
Teiseks, haridusasutused vajavad erivajadustega lastega tegutsemiseks enam autonoomiat. Oleme olukorras, kus ootame õpetajatelt uueneva õpikäsituse ja kaasava hariduse kontekstis paindlikkust ja loomingulisust. Samas asetatakse lapsed sildist (ja mitte tegelikest vajadustest) tulenevalt selgepiirilistesse kastidesse, koos nimekirjaga teenustest, mida selles kastis tuleks pakkuda. Rääkimata sellest, et kastis pole seda, mida pakkuda, jäävad lapse ja pere tegelikud vajadused tagaplaanile. Iga aktiivsus-tähelepanu häirega või pervasiivse arengu häirega laps ei vaja neljapealist väikeklassi, kuid võiks tõhusalt õppida kaheksa või kümne õpilasega klassis.
Kuigi usun, et haridusasutused peaksid oma tegevuses olema seaduskuulekad, imetlen kõiki neid, kes on seaduste ja määruste karide vahel oskuslikult manööverdamas ega jäta jonni enne, kui konkreetne laps on saanud selle, mida just tema vajab. Kui õigusaktides kirjeldatu ei peegelda tegelikkust, ei tohi ignoreerida tegelikkust, vaid muuta on vaja õigusakte.
Üks võimalus seda teha on pedagoogiliste ja meditsiiniliste otsuste ühemõtteline lahtihaakimine. Erivajadustega laste temaatikaga kursis olevad inimesed teavad ilmeksimatult, et meditsiinisüsteemis õigusega ja põhjendatult määratud diagnoos ei ole üks-üheselt tõlgitav tema funktsioneerimise tasemeks haridussüsteemis. Arvestades vaimse tervise spetsialistide põuda, tundub mõnikord lausa kuritegelik kulutada piiratud lastepsühhiaatrite ressurssi, mis peaks kuluma häirete diagnoosimisele ja ravile, haridussüsteemi tellimuse täitmisele «õige» tekstiga tõendeid koostades.
See ei tähenda sugugi, et last ümbritsevad süsteemid tuleks lahti haakida – vastupidi. Sisulist ja põhjendatud infoliikumist on vaja pigem rohkem. Viimaste aastate jooksul on olukord läinud üha paremaks, spetsialistide valmisolek ja oskused meeskonna- ja võrgustikutööks kasvab.
Ehk oleks kasulik, kui haridus-, sotsiaal- kui meditsiinisüsteemi inimesed istuksid taas laua taha ja mõtleksid, kuidas tõsta abivajajate tõhusust nendega suhtlemisel. Võib-olla oleks kasulik unustada praegused regulatsioonid ja vaadata puhtalt lehelt, mis oleks lapse ja tema pere seisukohast kõige lihtsam, mõistlikum ja kiirem töökorraldus. Seda nimetaksin mina riigivalitsemise reformiks.