Teine võimalus oleks jätta parlament presidendivalimistest kõrvale ning minna otse valimiskogusse, olgu see siis moodustatud nii nagu praegu või mõne teise põhimõtte alusel.
Selleks, et riigikogu presidendi ära valiks, tuleks kindlasti valimiskünnist muuta. Praeguse kategoorilise kahe kolmandiku nõude juures ei ole eriti tõenäoline presidenti riigikogus ära valida. Künnis võiks olla näiteks koosseisu enamus, mis teeks presidendi riigikogus äravalimise oluliselt realistlikumaks. Seejuures peaks valimisvoorusid olema nii palju kui vaja, et ei tekiks olukorda, kus pärast kolmandat vooru me ei tea, mida peale hakata. Kui teises voorus ei valitaks presidenti ära, võiks kolmandas voorus esitada uued kandidaadid ning neljandas oleks taas valik kahe kandidaadi vahel.
On leitud, et kandidaate peaks varem esitama – see ei ole niivõrd põhiseaduslik probleem, vaid presidendi valimise seaduse küsimus. Kindlasti oleks hea, kui avalikkus teaks varem, kes on kandidaadid, kes valimisvõitlusesse sööstavad. Samas võib juhtuda, et kui kumbagi ei valita, jääks teise ja kolmanda vooru vahele uute kandidaatidega tutvumiseks ikkagi lühike aeg.
Otsevalimise probleemid
Presidendi otsevalimiste pooldajad peavad arvestama, et riikides, kus presidendil ei ole täidesaatvat võimu ja kehtivad otsevalimised, on alati probleeme võimuküsimusega – president üritab võimupiire pidevalt laiendada, viidates rahva tahtele, kuigi põhiseadus talle sellist võimu ei anna.
Soomes hakati valima presidenti otse 1994. aastal, tal ei ole oluliselt rohkem võimu kui Eesti presidendil. Tema võimu hoopiski vähendati. Kohe tekkis probleem, kuidas jagunevad presidendi ja valitsuse volitused, eriti välispoliitika ja Euroopa Liidu küsimustes. Tšehhid hakkasid presidenti valima otse mõned aastad tagasi, mille tulemusena sai võimule väga Venemaa-sõbralik president, Austrias ei olegi pärast viimaseid valimisi presidenti – viimastel valimistel konkureerisid äärmusliku Vabaduspartei ja roheliste kandidaadid, teises voorus oli kandidaatide vahe väga väike ning kohus tühistas valimiste tulemused. Otsevalimistel ongi üsna tavaline, et vahe kahe kandidaadi vahel võib olla nii väike, et jääb vea piiridesse, hääli on vaja korduvalt üle lugeda ning lõppkokkuvõttes ei saa kindlalt väita, et võitjaks osutus kõige suurema toetusega kandidaat.
Põhiseaduse 4. paragrahv räägib võimude lahususest ja tasakaalust. Presidenti nähakse tasakaalustajana, kuid pole öeldud, mil moel ta seda teeb – eeldatavalt läbi oma isikliku autoriteedi. Presidendi sõna maksab, kuigi see pole käsk. Presidendi võimalused ühiskonnas muutusi teha on oluliselt väiksemad, kui seda praegu käimasolev kampaania lubaks oletada. Kindlasti näitab suur huvi presidendivalimiste vastu, et presidendi institutsioon on eri põhjustel inimestele vajalik, pärast valimisi oleks aeg ka põhjalikumalt arutleda valimiste mõistliku korralduse ja eesmärkide üle.