Ainuüksi sellest sammust kaotab Eesti 15–20 miljonit eurot maksuraha juba 2016. aastal. Selle turunihke tulemus on, et maksud makstakse Lätti, aga kogu kokkuostetud alkohol juuakse ikka Eestis ära. Need, kes alkoholi nii palju tarbivad, et on valmis selle nimel Lätti kohale minema või sõbralt tellima, joovad ikka edasi. Vähem tarbivad aga need, kellel alkoholiga niikuinii probleeme ei olnud. Ühesõnaga probleemi lahendatakse aktiivselt seal, kus seda ei ole.
Suvel viitas rahandusministeerium asjaolule, et nad plaanisidki 10-protsendilist alkoholituru vähenemist aktsiisitõusu tagajärjel. Aga miks sellest ettevõtjaid ja avalikkust ei teavitatud? Kas seda kümnendikku turust plaanitigi Lätile kinkida või loodeti tõesti, et tarbimine nii järsus tempos kukkuma hakkab? Vaadates alkoholi hulka, mis Lätist Eestisse tuuakse, ei ole tarbimise langust küll näha. Kas analüüsiti ka seda, et alkoholiliikidele sama tõusuprotsendi kehtestamine ei mõjuta madalamalt maksustatud õlut ja siidrit kuigivõrd, aga kange alkoholi turust kaob kahe aastaga veerand? See tähendab ka veerandit investeerimisvõimest, töökohtadest, palgarahast.
Ettevõtjatega suhtlemine
Teen ettevõtjatelt soovituse, et kui riik plaanib aktsiisitõuse, siis võiks edaspidi ka kohe ausalt ära öelda, kui palju tegelikult kavatsetakse raha kätte saada. See annaks ka ettevõtetele teadmise, et riik on läbi mõelnud, mis turul nende otsuste mõjul juhtuma hakkab, mitte ei mõõdaks ainult tagantjärele oma otsuste tulemusi.
Abiks oleks valdkonna ettevõtjatega suhtlemine ja avatult oma kavatsuste jagamine. On palju asju, mida turul tegutsevad ettevõtted oskavad ennustada. Valdkonna siseeluga mitte kokku puutunud ametnikud ei suuda ette näha enne, kui kõik on ammu juhtunud ja muudatusteks on liiga hilja.