Kaja Kallas kirjutas Heateo Sihtasutuse projekti «Kuidas lahendaksin üht ühiskondliku probleemi?» raames loo sellest, kuidas vanemahüvitise süsteem suurendab palgalõhet, ja tegi kolm ettepanekut, muuhulgas ettepaneku jagada lapsega kodus olemise aega võrdsemalt lapse isa ja ema vahel. Paljud naised kirjutasid seepeale vastu, et lapsega kodusolemine vanemahüvitise kestuse ajal on naiste privileeg, millest ei olda nõus isade kasuks loobuma. Oma ettepanekutele sai Kallas palju tagasisidet, millest koorus tema jaoks välja küsimus: Naised, kas me mitte isadele liiga ei tee?4
Islandil on kogukond laste kasvatamisel suureks toeks. Emadus ei tohi takistada töötegemist või õpinguid, mis omakorda ehitab naiste elu üles täiesti uutel alustel: nad ei ole sunnitud oma elu üles ehitama printsiibil «ülikool-töö- hiljem-ehk-lapsed». Vanemahüvitise periood on jagatud kolmeks: kolm kuud emale, kolm kuud isale ja veel kolm kuud üks kõik kummale vanemale. Seega on tööandjale sama suur risk palgata pereloomiseas mees kui samavanune naine – töölt võib ajutiselt kõrvale jääda nii üks kui teine.
Nõukogude naisekuvandi mõju
Aprillikuu ajakirjas Eesti Naine võttis Annika Lõhmus luubi alla Anatoli Nekrassovi raamatu «Emaarmastus». Rohkem kui raamat ise äratas mu tähelepanu artikli autori vahetu reaktsioon loetule ja ajalooline kontekst, mille ta oma reaktsioonile leidis:
«Naise kuvand eelmise sajandi sotsialistlikes maades oli midagi tööorja ja kangelasema vahepealset. Nõukogude naine pidi hakkama saama kõigega: töötama ennastsalgavalt kodumaa hüvanguks, asendama vajaduse korral mehi põllunduses, sõjatööstuses, kaevanduses või vabrikus ning kasvatama järeltulevat põlve. Naine muutus teatud mõttes sünnitamise instrumendiks, kes tootis riigile vajalikke «mutrikesi». Arusaadav, miks tal ei jätkunud aega või energiat iseenda ja mehe jaoks. Võib vist öelda, et Eesti naisi kummitavad mineviku varjud siiamaani – iseenda või paarisuhte asetamine lapsest ettepoole tundub paljudele neist endiselt võimatu. 5
Minu jaoks on selle vaatevinkli juures intrigeeriv, et nõukogulik suhtumine naise ja ema rolli ei piirne üksnes nõukogude ajal täiskasvanuelu elanud naistega. See ellusuhtumine pärandub, vähemalt minu põlvkonnale, kes me veel nõukogude ajal sündisime ja iseseisvusajal algkoolis käisime. Mind viis saatus kokku islandi mehega ja minu enda emaduskogemus on pendeldanud skisofreeniliselt nende kahe reaalsuse vahet. Ma vaatan kõrvalt oma ennastohverdavalt tublisid eesti sõbrannasid ja islandi elunautlejaid ja katsun poolt valida. Aga siis ma leian, et ma ei pruugigi. Ma saan suurepäraselt oldud eesti ema Islandi oludes. Ma ei pea kummaski kontekstis minema kaasa ühe või teise äärmuse või vaimustusega, või tundma häbi, et ma olen liiga nii või liiga naa. Minu kaks tausta on mulle mänguruum, vabadus ja kergendus. Ja mul oleks süda rahulikum, kui rohkem eesti emasid end samamoodi tunneksid.
Tui Hirv on Islandil pere loonud laulja ja muusikateadlane. Tema töö pälvis Tartu Ülikooli eetikakeskuse arvamuslugude võistlusel «Eesti JA Põhjamaad – Eesti KUI Põhjamaa?» III koha.
Konkursi patroon on president Toomas Hendrik Ilves. Konkursi meediapartner on Postimees.
1 Martin Helme: Istanbuli konventsiooni ainus efekt on see, et lasteaias õpetatakse poisse kleiti kandma Laura Mallene, Eesti Päevaleht, 17. mai 2016
2 Jevgeni Ossinovski: jälgides üleskutseid isoleerida Eesti välismaailmast ning elimineerida sisevaenlased näen, kuidas idiootse Eesti idee on tugevnemas. Eesti Päevaleht, 18. mai 2016
3 Ursula Ratasepp. Esimene emadusvõistlus. Delfi pereportaal Pere ja Laps koostöös Perekeskusega Sina ja Mina. 6. mai 2016
4 Kaja Kallas: kas isadele tehakse liiga? Eesti Päevaleht, 5. mai 2016
5 Ülearu armastavad emad. Annika Lõhmus, Eesti Naine, 4/2016