Lõplikult jättis meid vabadusest ilma aga 1940. aasta juunipööre.
Rahvaalgatusel selles rolli ei olnud. Niisiis ei päde lugupeetud õiguskantsleri väide mingil kombel, ükspuha kui heatahtlikult seda mõtestada püüda.
Naaskem aga nüüd Madise teiste väidete juurde. Tavaliste seaduste rahvahääletuse võimalus ja kogemus, mida lugupeetud õiguskantsler küsimärgistab, on olemas paljudes riikides, ning pole alust arvata, et Eesti oleks mingi imeriik, kus see millegipärast suuri probleeme põhjustaks.
Kas aga rahvahääletustel «lüüakse ühiskond» võitjateks ja kaotajateks? Kui tahaks olla demagoogiline, siis võiks teatada, et viis presidendikandidaati, nagu hetkel päevakorral, «löövad ühiskonna» koguni viieks, ning neist ligikaudu neli viiendikku on kaotajad, sest presidendiks saab ainult üks. Aga samuti «lööb ühiskonna» ju «võitjateks ja kaotajateks» ka riigikogu oma hääletustega.
Ent mulle tundub, et selles «võitjate ja kaotajate» mõttekäigus peitub ühiskonna alahindamine. Pole mingit alust arvata, et referendumi mittesoovikohase tulemuse saanud kodanike osa end pikka aega kibedate kaotajatena tunneks. Kui 2003. aasta Euroopa Liitu astumise referendumil vähemusse jäänud kolmandik kodanikke end tõesti nii tunneb, siis pigem selle pärast, et argumentide esitamise võimalused olid tollel referendumil karjuvalt ebavõrdsed. Poliitikute tagatoaotsuseid on hoopis raskem sallida, kui mittesoovitud tulemust referendumil võrdsete võimaluste korral. Mina ei kahtle, et meie ühiskonnas sellist sallivust ja tarkust jätkub.
Madise ettepanek aga, kaaluda meie põhiseadusesse mõne arutleva demokraatia vormi lisamist, sel moel, et mõne küsimuse arutamiseks kutsutakse kokku ühiskonna struktuuri kajastavate kodanike esinduslik kogu, kus siis hääletatakse, tähendab ju samuti «ühiskonna löömist» võitjateks ja kaotajateks, kui Madise just ei eelda, et kõik esinduskogu liikmed ühel meelel on.