Need inimesed, kes on olnud mõnda aega kodust ja Eestist eemal, võrdlevad tihtipeale oma arusaamu ning kodumaad teiste rahvaste ja kultuuride arenguga. Ja jäävad hätta. Midagi erineb meil ja võib-olla ka Ida-Euroopas laiemalt Lääne-Euroopa arusaamadest sotsiaalpoliitika ülesehitamisel.
Kui Eesti taasiseseisvus, siis püüti kujundada liberaalset arusaama, et sotsiaalpoliitika iseenesest ei ole oluline teema. Eeldati, et see on igaühe enda mure, kuidas ta oma probleeme käsitleb ja lahendab. Arvati, et sotsiaalpoliitikaga tasub tegelema hakata siis, kui majandustegevus toodab piisavalt ressurssi nn pehmete väärtustega tegelemiseks.
Kümmekond aastat hiljem aga osutus, et inimeste sotsiaalsed vajadused on siiski olulised, eriti valimiseelsete loosungite väljahõikamisel. Kuna terviklikku nägemust ikkagi ei olnud, siis sotsiaalpoliitika taandati rahalistele väljamaksetele, st hüvitiste ning toetuste suurendamisele ja jagamisele. Paraku ei ole see kestliku sotsiaalpoliitika tunnuseks. Teisisõnu – alahinnati inimeste kiiresti kasvavat teadlikkust ja loobuti võimaluste ning eelduste loomisest inimestele iseseisvate otsustusõiguste laiendamiseks.
Seega, algsed liberaalsed arusaamad nihkusid tasapisi teise äärde, s.o vastutuse ja kohustuste libistamine vaikselt riigile, st ümberjagamisfilosoofiale. Selle tulemusena oleme üllatunud, et meil ei jätku varsti ressurssi ei pensioniteks ega ravikindlustuseks, isegi mõõdukate vajaduste korvamiseks.
Enamgi veel, me peame tunnistama, et 25 aasta jooksul ei ole me suutnud kujundada sellist majanduslikku võimekust, et toimida ilma Euroopa Liidu ja teiste riikide maksumaksjate laiaulatusliku abita. Oleme asunud kultiveerima nn õpitud abitust ning elama ainult teiste toel.