Aga olla pehme teravate nurkadega maailmas... on raske.
Kui lihtsustada, siis seisnebki selles massipaguluse probleem: mässuvabasse Euroopasse tulevad inimesed, kellele mäss ei valmista vajadusel probleeme. Kuid nende maharahustamiseks, integreerimiseks pole võimalusi ega vahendeid. Garanteerid neile töö – mässavad kohalikud. Jätad nad sotsiaaltoetuste peale – hakkab neil igav. Kohalikega nad eriti suhelda ei saa, palju variante neil ühiskonnas toime tulla pole. Ja ega tahagi. Siiatulnud peavad omale looma samasugused väikesed paralleelmaailmad nagu kohalikudki, ainult nende taustsüsteem on teistsugune.
See, mis inimese ühiskonnakorra külge ankurdab, on ju lihtne: tööalane ja perekondlik edu, võimalus leida sõpru, midagi ära teha. Probleem on aga selles, et aina suurem osa inimesi läheb vanas Euroopas kaevikutesse. «Tavakodanikel» on tunne, et nad peavad teistsuguseid üleval pidama ja maksud on ebaõiglaselt kõrged.
Teistsugused... neil on tunne, et igal sammul on ees klaaslagi. Samal ajal tiksub kuskil ka tehnoloogiline revolutsioon, mis tähendab, et tegelikult pole Euroopas suurt osa neist töökohtadest, mis viimase majanduskriisiga ära kaotati, taastatudki. Ega taastatagi. See pole olukord, kus saaks kasutada lihtsaid lahendusi.
Maailmas, kus palju asju saab selgeks alles katse-eksitusmeetodil, on ametlik retoorika üdini tammsaarelik: tee tööd, küll siis tuleb ka armastus. Aga võib tulla ka burnout, kolmekümneselt infarkt, tunne, et jääd igavesti luuseriks. See on pinnas, mida radikaalsed maailmavaated armastavad. Sest nad lubavad lihtsust maailmas, kus saab ainult kavalusega edasi.
Pealkirjas olevat küsimust olen Lääne-Euroopas elavatele tuttavatelt sel aastal lugematu arv kordi küsima pidanud. Kui Müncheni kaubanduskeskuses toimus tulistamine, saatis otse mõrvapaiga kõrval elav sõbranna teate, et kõik on justkui nagu okei – ainult et kell kolm öösel on linn täis inimesi, kes püüavad kuidagi koju saada. Linnatransport oli seisma pandud.