Jakobson visandas Eesti ajaloo rahvusliku narratiivi alused ning tema käsitlus vormib seda, kuidas me näeme oma maa ja rahva minevikku paljus tänaseni. Kesksel kohal selles on vabadus, selle kaotamine ja pingutused selle tagasi võitmiseks. Jakobson jagas meie ajaloo kolmeks: valgusajaks ehk ristisõdadele eelnenud muistseks vabadusajaks, sajandeid väldanud pimedusajaks, mil elati saksakeelse aadli ikke all, ja koiduajaks, mis pidi olema üleminek uuele vabadusajale. Iseseisvus on kogu jakobsonliku Eesti ajaloo kulminatsiooniks ja lõpp-punktiks, mida tema enda silmad paraku kunagi ei näinud.
See, et Postimees otsustas Paides toimunud arvamusfestivali lavale tuua jälle kolm kõnet isamaale, pole juhus. Parafraseerides meie rahvuseepost, möödub peagi 25 aastat ja kahe aasta pärast sada aastat ju sellest, kui Kalev koju jõudis, et oma lastele jälle õnne tuua. Ärkamisajal, mil ka Jakobson pidas oma kõned, oli isamaast kirjutajaid ja kõnelejaid palju, kuid praegu, uuel vabadusajal, räägime me isamaast liiga vähe. Võib-olla seepärast, et neid tundeid ja mõtteid on raske sõnadesse panna. Maailm ja Eesti tema sees elab uuel murranguajal, seetõttu on täna aeg isamaast ja tema tulevikust rääkida kõige õigem.
Seekord ei astunud kolme isamaakõnega üles üks, vaid ka kõnelejaid oli kolm: kirjanik Sass Henno, Euroopa Kontrollikoja liige Kersti Kaljulaid ning Eesti Jalgpalliliidu president Aivar Pohlak. Kõnelejate taust on erinev, nagu ka elualad, millel need inimesed on iga päev tegevad, ning see peegeldub kahtlemata ka isamaakõnedes.