Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Evelyn Kaldoja: Pokemon ei vaja kirikut

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Evelyn Kaldoja
Copy
Evelyn Kaldoja
Evelyn Kaldoja Foto: Andres Haabu / Postimees

Möödunud nädalat meenutavate uudisfotode seas on ühed pealtnäha kaunis häirivad pildid, kuidas Prantsuse politseinikud lohistavad Pariisi Püha Rita kirikust sõna otseses mõttes mööda maad välja preestrit. Lisaks fotod kiriku lammutamise vastu protestivatest kurjailmelistest vanainimestest, Prantsuse lipu värvides särbid üll.

Üks mu tuttav kahtlustas, et tegu on islami pealetungiga, millest peavoolumeedia vaikib. Sama kirjutas Vene väljaanne Pravda. Nende järgi on see ilmselge tõend lääne allakäigust, moslemite pealetungist, kenade vanainimeste ahistamistest ja homode vandenõust. Lisaks olla tegu loomavaenulikkusega, sest Pravda sõnul on Püha Rita ainuke loomade kaitsepühak katoliku kirikus. «Sotsiaalsest vaatenurgast on prantslased kaasaegsest vene teadlikkusest vähemalt 40 aastat maas. Prantsuse ühiskond ei mõista usu rolli,» järeldati Pravdas.

Mis Pariisi piltidel tegelikult toimus? Nagu seda võis lugeda näiteks sellisest peavoolumeediakanalist nagu Washington Post: protestiaktsioon kangekaelse preestri ja mõnekümne toetaja osavõtul. Viimaste seas leidus paremäärmusliku Rahvusrinde poolehoidjaid, kes kohale sõitnud väljastpoolt Pariisi.

Ammu enne seda, kui moslemite arv Prantsusmaal kasvas nii suureks, nagu see on praegu, hakkas kahanema kirikuskäijate osakaal põlisrahvastikus. Sestap leidub palvepinke selles riigis märksa rohkem kui neil põlvitavaid usklikke ning altareid enam kui nende juures teenivaid preestreid.

Mistap on loomulik, et kõigile pühakodadele ei jagu enam piisavalt kogudust, kes neid ülal pidada jõuaks. Ja kui tegu pole arhitektuuripärliga, siis pole kirikut mõtet pidada ka turismiobjektina. Ehk väga paljudele pühakodadele tuleb leida kas uus otstarve või nad lihtsalt lammutada. Mahatõmbamine ja samale kohale vist parkimismaja ehitamine seisab ees ka mainitud Püha Rita kirikul.

Paar päeva hiljem sattusin lugema uudist, et õigeusu kirik Viinis on häiritud nende pinnale paigutatud satanistliku nimega pokemonist. Artiklist kumas läbi üllatus selle üle, et pühakoda polegi huvitatud külastajate arvu kasvatamisest mängusõltlaste võrra. Mõnes «eesrindlikumas» riigis kirikud lausa kutsuvat rahvast enda juurde pokemonijahile.

Pärast Washington Posti selgitust ei teinud Pariisi pildid mulle sugugi haiget. Küll aga jutt kirikuist, kes loodavad Jumala asemel pokemonidele. Mul on raske mõista, miks inimesel, kes ei käi kirikus, küll aga kauba- ja parkimismajas, võiks olla midagi selle vastu, et jumalakoda lammutatakse ning asemele ehitatakse ostutempel või garaaž. Milleks selline võltsvagadus, kui Jumala asemel soovitakse kohata pokemoni ja nii kristlased kui ka moslemid on vähemus selge usutunnistuseta konsumeristide vahel?

Püha Rita, muide, on esmajoones tuntud kui lootusetute juhtumite ja koduvägivallaohvrite eestkostja.

Märksõnad

Tagasi üles