Otsused akadeemikute vallandamise ja kinnipidamise kohta ning inimeste välismaale reisimise takistamine on Türgis pretsedenditu akadeemiliste ja demokraatlike väärtuste rikkumine. See ei alanud aga hoopiski läbikukkunud riigipöördekatsega.
Kaua see kesta võib?
Erdoğani eriolukorra väljakuulutamine on sügavalt kahtlustäratav. Türgi eriolukorra esialgseks ajapiiranguks on kolm kuud, kuid hädaolukorrad kipuvad pikenema. Prantsusmaa katsetus eriolukorra võimuga, millele Türgi paralleele tõmbab, on heaks näiteks.
Terroriohu loomus, millega Prantsusmaa silmitsi seisab, teeb keeruliseks hindamise, millal eriolukord läbi saab. Olukorra tekitanud terrorirünnakuid ei vii läbi mitte vormikandev armee, vaid hoopis nõrgalt ideoloogiaga ühendatud üksikinimesed. See muudab keeruliseks nende inimeste tuvastamise ja neile vastu astumise.
Islamiäärmusliku terrorismi väljakutsete valguses on Euroopa Inimõiguste Kohus 11. septembri rünnakule järgnenud eriolukorra väljakuulutamise juhtumiga Ühendkuningriigis seotult öelnud, et hädaolukord võib olla ka lõputu.
Ka see peegeldab kohtu ettevaatlikku lähenemist hädaolukorra olemasolu küsimusele. See õõnestab esiteks juba kogu õigustust eriolukorra väljakuulutamiseks, milleks on eriolukorrale eelneva status quo taastamine.
Eriolukorra võimu andmisega kaasneb ka selle väärkasutamise kiusatus. Prantsusmaal polnud eriolukord kestnud veel tervet kuudki, kui selle võimu kasutati – mitte kahtlustatavate Islamiriigi terroristide vastu, vaid selleks, et panna koduaresti kliimamuutuse protestijad detsembris toimunud Pariisi kliima-alase tippkohtumise ajal. Sel puhul paistab riik küll olevat kasutanud laiendatud võimu kogu ulatuses, kuid ometi polnud võimalik ennetada Nice'is toimunud rünnakut.
Kulub aega, enne kui Euroopa Inimõiguste Kohus saab uurida Türgi hädaolukorda. Isegi kui aga eriolukord lõpetatakse, on raske kujutleda, et hädaolukorra järgne «normaalne elu» saab olema sama, mis selle eelne «normaalne elu».
Eriolukordade väljakuulutamisel on must ajalugu – eriolukorda on minevikus kasutatud transformatiivses mõistes, et aidata riigi elu kaitseks välja astumise kattevarju all võimule türanlik režiim. Oleks tark meenutada briti kohtuniku Lord Hoffmanni hoiatust, et reaalne oht riigi elule ei tule mitte terrorismist, vaid just sellistest seadustest.