Andrus Karnau

FOTO: Pm

Riigi ettevõtluspoliitika valge raamat toppab valitsuses. Nagu ka majandusminister Kristen Michali kava liita transpordiettevõtted üheks hiigelfirmaks. Kui probleemi olemus lühidalt kokku võtta, siis Eesti riigi äriühinguis, sihtasutusis ja Riigimetsa Majandamise Keskusel on varasid kokku enam kui 10 miljardi euro väärtuses. Estonian Airi pankrotistumine ja Tallinna Sadama altkäemaksu asi on aga teravamalt kui kunagi varem viidanud sellele, millest asjatundjad on kirjutanud aastaid: riigifirmasid juhitakse halvasti.

Tellijale

Valitsuses käiv kukepoks näitab aga, et hoolimata sellest, et mütsid põlevad sadama endiste juhtide peas ja uueski lennufirmas põleb raha särinal, pole Toompeal valmidust midagi muuta. Pigem võiks senise süsteemiga, kus keegi millegi eest ei vastuta ja kus otsustajad jäävadki varjule, edasi minna.

Mu meelest on tähtsaim uuendus nimetamiskomitee tööle hakkamine. Kui valitsus suudaks sel sügisel kokku leppida, siis võiks see tööle hakata uuel aastal. Siis lõpeks olukord, kus riigifirmade nõukogude liikmed nimetab küll minister, kuid tegelikult valib erakonna nimetu tagatuba. Enamasti võime aimata, kuidas otsus langes, kes valis, aga lõpuni kindlad olla ei saa. Kui nimetamine läheks nimeliste inimeste kätte, inimeste kätte, kes peavad valikuid ka põhjendama, oleks see suur samm edasi.