Tudengid, kes ülikoolis endale huvipakkuval erialal teadmisi omandavad, ei vasta sageli tööjõuturu ootustele. See on loonud olukorra, kus värskelt kõrgkooli lõpetanud tudengil puudub tööturul oma erialaste teadmiste rakendamiseks sobiv väljund. Sotsioloogid Marge Unt ja Kadri Täht tõdevad, et enamik lõpetajaid töötab kohtadel, millel puudub kõrghariduse nõue, ning järjest enam lõpetajaid ei mahu oma valitud eriala ametiskaala tippu. Seetõttu ei võeta pelgalt kõrghariduse olemasolu enam olulise eelisena. Pigem tajuvad nii lõpetajad kui ka tööandjad bakalaureusekraadi kui baasnõuet tööturule sisenemiseks1.
Kõrgharidusest ei piisa
Seega ei piisa enam pelgalt erialastest teadmistest, vaid tudengitelt eeldatakse ka teatud üldpädevuste olemasolu, mille omandamisele ülikoolis tähelepanu ei pöörata. Sinna alla kuuluvad näiteks meeskonnatöö- ja suhtlusoskus, empaatiavõime arendamine ning ajaplaneerimise oskus.
Neid oskusi ja kogemusi aitab peale akadeemilise hariduse arendada ka informaalne õppimine. Kui tudengil on pakkuda tööandjale mingisugust lisandväärtust peale formaalse kõrghariduse, siis võib see anda teatud eelise tööle kandideerimisel.
Informaalse õpikogemuse omandamiseks on mitu võimalust. Näiteks huvitegevuses osalemine, uute oskuste õppimine ja ka vabatahtlik töö. Viimane aitab selgelt omandada praktilisi oskusi ja arendab mitmesuguseid pädevusi, muu hulgas ajaplaneerimis-, koordineerimis- ja juhtimisoskust. Informaalse hariduse positiivne külg on see, et mistahes informaalset kogemust on võimalik rakendada peaaegu igas situatsioonis, sinna hulka kuulub kindlasti ka töö.
Vaadates informaalse hariduse olulisust tööturul jätkamiseks, on sellega paratamatult seotud ka kõrghariduse pakkujad ehk ülikoolid. Ülikoolide ülesanne on valmistada tudengeid ette tööjõuturule sisenemiseks. Paraku ei ole ülikoolidel tulenevalt formaalse hariduse eesmärgist ja õppekavade spetsiifikast võimalik tudengites üldpädevuste arendamist nii palju toetada. Kuid siiski saavad ülikoolid selles valdkonnas end parandada ning toetada informaalse hariduse omandamist.