Õigusest, korrast ja õigusriigist saab teha palju suuri sõnu, kuid asja põhisisuks jääb ikkagi allumine. Inimene on loomupärasel viisil lojaalne teatavatele õiguslikele ettekirjutustele, sest läänemaailmas loetakse õigust usaldusväärseks jagatud väärtuste kandjaks. Samal ajal on õigus kõige tõhusam teadaolev sotsiaalse kontrolli agent ja õiguse kehtivus kui põhimõte suudab vähendada inimkannatusi ja omavoli ning toime tulla kõikvõimalike ootamatustega.[1] Nii et õiguse all rahumeelsel viisil elamist tuleb eelistada kõikidele muudele olemise variantidele.
Juba enam kui veerand sajandit ehitame ühiselt üles oma riiki koos kõige selle juurde kuuluvaga. Riigi üks kõige määravamaid tunnuseid on kriminaal-justiitssüsteem (politsei, prokuratuur, kohus, karistuste täideviimise ametkond), mis teeb (karistus)õiguse tegelikult kehtivaks ja kaitseb meid kõiki kuritegelike rünnete eest. Eesti kriminaal-justiitssüsteemi maine ja seal töötavad inimesed vajavad aga viimasel ajal ise paremat kaitset.
Ma ei pea silmas ihalust sedalaadi repressiivaparaadi järele, nagu mäletame nõukogude ajast, kuid koos politsei ja piirivalve «õhukeseks lihvimisega», süütuse presumptsiooni mõõdutundetu absolutiseerimisega ja korduvalt avalikkuses kõlanud lubadustega «siduda ennast lahti Eesti õigussüsteemist» on hakanud langema üldine lugupidamine kogu kriminaal-justiitssüsteemi ja seal tehtavate otsuste vastu. See süsteem aga mitte üksnes ei karista kurjategijaid, vaid selle kaudu luuakse päev päeva järel sotsiaalset korrastatust, mida me kõik normaalseks eluks vajame.
Üha sagedamini võib märgata murelikuks tegevaid märke õigusnihilismi kasvust. Meie avalikus elus sagenevad juhtumid, kus ametlikult kriminaalmenetluse alla jõudva isiku kaitseks astub välja piltlikult öeldes terve koduerakond (lindikampaania Savisaare toetuseks), kohtus süüdimõistetud isikut püütakse määrata riigikogu juures olevasse järelevalveorganisse (Toobali juhtum), korruptandile antakse hea töö eest omavalitsuse autasu (Tartu abilinnapea Lemberi juhtum), Eesti Raudtee eksjuht Asmann jäetakse ametisse jms. Täiesti lubamatu on, et kahtluse alla seatakse õiguskaitseteenistuste pädevus korruptsioonikuritegude menetlemisel, sest neil on olemas pädevus ja volitused.