Eesti õllekannukaunistus kajastab kõige algsemaid-ürgsemaid kujutelmi. Kaks sammast, kaks maailmapuud tähendab, et selles maailmas oli kumbki poolus, naiselikkus/mehelikkus võrdväärselt esindatud. Naiseliku energia sammas, meheliku energia sammas, n-ö kaks ühes. Vasksambad ja kivisambad on aktuaalsed kõrbekultuuriareaalis, metsakultuuripärase laetu pühapaiga kontekstis pole neil suurt tähendust. Looduslikus pühamus on loomulik näha sammaste asemel suuri puid, müsteeriumi saladuslik sisu sellest ei muutu.
Kask, naiselikkuse võrdkuju
Kask on Suure Ema, kiviaegse armuliku taevajumalanna kehastus. Need kujutelmad, et maajumalat austati kivina, taevajumalannat suure lehtpuuna, on meil tugevalt säilinud tänase päevani. Taevaneitsit kujutati ette ilmapuuna, kelle peaks on taevas. Suure puu all seistes võib seda praegugi kergesti ette kujutada, eriti tähises augustiöös. Põhimõtteliselt sobib maailmapuuks iga suurem puu, kask on vahest väljapaistvamal kohal – tänu sellele, et valge tüvi seostub Suure Emaga, kes aitab üleilmsete kujutelmade kohaselt mehele saada ja toob lapsed. Kasega seostuvad mitmed viljakusmaagilised kujutelmad. Viljakus on taevajumalanna valduses. Kui noormees viib armukase salaja oma väljavalitu akna alla, annab ta märku kosjaplaanidest. Tarib neiu puu tuppa, näitab ta sellega oma soodsat suhtumist.
Juaniba piab ää meiutama
«Meiusi tuodi juanilaupa. Vanad eided tõid vana kundsiga. Juaniba piab ää meiutama» (Muhu). Meiud on noored lõhnavate lehtedega kased. Juba kõige vanematest eesti müütiliste rahvalaulude üleskirjutustest (A. F. J. Knüpffer; F. R. Kreutzwald) saab teada, et kased toodi koju jaanipäevaks, kuused vastavalt jõuludeks. Kui kuulukse pühad tulema, jaanipääv jalul olema, tuuakse kased valged kambri ette, kambri lävele või kambrisse. Maja ehtimiseks kasutati noori kaski nii palju, kui majas elanikke, mis tähendab, et kask on hingepuu. Hingepuuna esineb ka jõulukuusk, kui tal on eluküünlad küljes.