Vist kuulsin terminit «vihakõne» esimest korda ühel seminaril Tartu Ülikoolis kuusteist aastat tagasi. Mälu pingutades meenub, nagu oleks seda pruugitud Põhja-Iirimaa (vihaste) katoliiklaste ja protestantide kontekstis. Termin tundus igatahes väga teoreetiline.
Mart Raudsaar: vihakõnest meestele ja naistele
Viimastel aastatel on fraasi vaba kasutus Eesti avalikus ruumis muutunud seevastu justkui praktiliseks igameheõiguseks. Vaevalt küll, et igaüks ingliskeelse sõnapaari «hate speech» toortõlget ühtviisi mõistab. Kuna soovitaksin «vihakõne» asemel kasutada Johannes Aaviku uudissõna «herjamine», siis peaksime arutlema, kuidas seda väljendit Eesti kultuuriruumis mõista. Vastasel korral võib sellega juhtuda nagu «vuplitega», mis oli Aaviku sõna naiste aluspükste jaoks, kuid mis ei seganud Maratil neid reklaamimast lausega «vuplid meestele ja naistele».
Herjamine pole muidugi pelgalt naiste asi. See tähendab vaenulikke üleskutseid isiku või grupi suhtes lähtuvalt soost, rahvusest, reglioonist, puuetest või seksuaalsest sättumusest. See tegevus on paljudes riikides kriminaliseeritud, kuid praktika erineb. Eesti seadustest ei leia me «vihakõne» terminit, selle asemel räägib karistusseadustiku paragrahv 151 «vaenu õhutamisest», mis on sisult iseenesest kattuv.