Tees, et kohalikud võsamurjanid on patoloogilised naiste-, neegri-, moslemi-, lesbi-, homo- ja transuvihkajad (loetelu täieneb pidevalt) ei ole küll uus, aga see-eest kirjeldati meile seekord kaasahaaravalt ja inspireerivalt Lobjaka läänt. Eriti põnev tundus mulle seekord Lobjaka käsitlus sellest, mismoodi õhtumaades uuel ajal teadust tehakse.
Lääne teadusajakirjanduses – kirjutab Lobjakas meile – ei saaks ükski meie akadeemilistest primitivistidest (ma kahtlustan, et juttu on siin Peeter Espakist) avaldada islami kohta kriitilisi seisukohti: «Põhjus on lihtne: inimene ei ole seal empiirilise kategoriseerimise objekt, vaid ühiskondlikku leppe subjekt.» Kui «pärisajaloota» (mida see veel ei tähendaks?) kohalikud teadmamehed «vaatavad inimest kui looma» ja püüavad oma empiirilisi tähelepanekuid seejärel kuidagi korrastada, siis läänes olevat teadus «ühiskondliku diktaadi objekt».
Kas ma olen tõesti ainus, kes arvab end seda juttu juba kuulnud olevat? Meie hiljutine ajalooline kogemus (mis, tuleb välja, ei ole küll «päris») ütleb mulle, et nii nagu ei saanud asja enamlaste plaanist polaarjoone taga maisi kasvatada, nii nurjub ka see eksperiment, kuhu Lobjaka teadus meid nüüd on kaasanud. Pealegi näitavad Euroopa riikide valimistulemused seda, et ühiskond ise suhtub poliitkorrektsesse pädevusse üha skeptilisemalt. Seetõttu püüavad valgustuskomissarid end nüüd ise ühiskondlike diktaatorite rolli asetada ja hulluvad järjest kiiremas tempos.