Nimelt on algoritmidesse, nagu tehnoloogiasse üldse, sisse kodeeritud hea annus eelarvamusi, hoiakuid, väärtusi ja norme. Teisisõnu kallutatust. Teisiti polekski see võimalik, sest ühiskonna tehnoloogilise arengu taga seisavad inimesed, mitte masinad iseenesest (nagu tehnoloogilised deterministid püüavad väita).
Facebooki algoritmid, näiteks, on üles ehitatud selliselt, et nii meie isiklikus «uudisvoos» kui ka meile kuvatavate menukamate teemade edetabeli valikus püüab Facebook ennustada, milline sisu meile kui kasutajale kõige enam huvi võiks pakkuda. Või õigemini – Facebook lähtub esmalt oma valikutes siiski enda ärihuvidest ja püüab neist lähtuvalt luua ka oma kasutajatele võimalikult atraktiivset isiklikku sisu.
Ehk teisisõnu, nii nagu pole olemas ühte ja universaalset Google’i infootsingut, pole olemas ka ühte ja universaalset Facebooki menukamate teemade edetabelit. On vaid iga kasutaja jaoks personaalselt loodud menukamate teemade loend. Näiteks minule kuvatava menukamate teemade nimekirja tipus kõrgub täna Muhammad Ali surmateade.
Kuidas tehakse valik?
Hea küll, tunnistan, et mind kui tugitoolisportlast see teema täiesti külmaks ei jäta. Küll aga ei suuda ma aru saada, mille kirevase pärast arvab Facebook, et mulle peaks korda minema uudis, mis räägib sellest, et vahtkummist jalanõude kandmine (kindla firma omade, kusjuures) võib tekitada erinevaid jalaprobleeme. No sa taevane arm?!
Ja oleks, et siis järgmised populaarsed teemad oleksid kuidagi päevakajalisemad, räägiksid reaalelulistest sündmustest, päevapoliitikast või ühiskondlikest probleemidest – no ei! Küll aga võin lugeda, et Michelle Keeganit («kes see veel on?» küsin siiralt, aga ei taha hetkel aega guugeldamisele raisata) olla nähtud ilma abielusõrmuseta ringi liikumas ja Wal-Marti kett hakkab droone testima. Ja mis siis, ma küsin. Kuidas peaks see info mulle korda minema? Kuidas peaks see info minu infovälja mõjutama?