Raul Vinni

FOTO: Erakogu

Saarte Hääle ajakirjanik Raul Vinni soovitab saarte transpordiprobleemi lahendamisel anda rohkem sõnaõigust kohalikule tasemele.

Endine minister ja riigikogulane Jaanus Tamkivi väljendas laupäeval Saarte Hääle veergudel lennuliikluse hankimise kohta oma arusaamatust: «Ma ei saa aru, mis kohaga seal ministeeriumis mõeldakse.»

Riigil kipub vähemalt saarlasi puudutavate transpordiühenduste korraldamisega asi aina tihedamini võssa minema. «Sidrunipraamide» lugu on saamas juba rahvuslikuks põnevikuks. Kaugemasse minevikku vaadates on teada üle põlvkonna kestev suure väina silla jama. Nüüd külvab segadust ja küsimusi lennuliiklus.

Alles see oli, kui riik otsustas senise vedaja Aviesega erinevate probleemide tõttu lõpparve teha. Minister Michal lubas kohe uut hanget, mille kallal olid ametnikud tööle hakanud juba enne seda, kui lõpetamisotsus tuli. Kisa oli taevani, lennuühendust on saartele vaja. Mitte vaid turistide vedamiseks. Kuna lubati, et jaanipäevaks toimuvad lennud taas, siis lohutati ennast sellega, et ehk saab uus lendamine olema parem. Ammu on saarel räägitud näiteks sellest, et oleks vaja suuremat ja paremat lennukit. Senise 19-kohalise asemel võiks olla üle 33-kohaline.

Nädal pärast hanke lõpetamist rahustatigi inimesi, et kohe-kohe tuleb uus hange, maavalitsustega olla tingimused kooskõlastatud. Seega oleks siis saarlased nagu ka teadlikud, et keda ja mida neile otsima hakatakse. Eelmisel nädalal selgunud tõde on see, et peale vedaja nime ei muutu suurt midagi. Lennuk saab ikka olema 19-kohaline ja sama tüüpi, mis oli Aviesel. Hankel osales küll üks firma ka suurema lennukiga, kuid nende hind summas oli kallim. Ühe reisja kohta olnud see jällegi odavam.

Ilmselgelt kostis murekoor nüüd taevani. Kuni selleni välja, et eelmise nädala lõpus teatas Kuressaare linnapea ja Saaremaa omavalitsuste liidu juht Madis Kallas, et kohapealt oleks vajadusel leitud aastateks sadu tuhandeid eurosid lisaraha suurema lennuki liinile toomise toetamiseks. Ministeerium väidab, et sellist pakkumist pole tehtud ja suurema lennuki jaoks vajadust ei ole. Võib tõesti kahelda, et kust tuleksid suurema lennuki puhul need rohkemad lendajaid. Samas saabki seda näha alles pikema aja peale. Siis kui suurem lennuk on usaldusväärselt ja hea graafikuga lennanud rohkem kui mõned kuud. Inimeste teadvuses on vaja kinnistada arusaam, et Saaremaale saab hea ja mugava lennukiga kindla peale.

Ilma naljata – kohalik ettevõtja võib kaotada rahvusvahelise hanke, kui tal ei ole hankepakkumisse sisse kirjutada, et saarele saab alati ja mugavalt lennukiga tulla.

Lennuliikluse korraldamine on ilus näide suutmatusest või tahtmatusest eri osapoolte vahel suhelda. Mis vaev oleks ministeeriumiametnikel saarlastega enne hanke välja kuulutamist suhelda ja arutada, millised oleksid saarlaste jaoks parimad tingimused. Ehk oleks siis ka rahapakkumine välja koorunud. Omaette nähtus on muidugi maavalitsus, kellega ministeerium «kooskõlastas» hanketingimused.

Tundub, et vaatamata väiksele kandile jääb ka maavanemal ja maavalitsuse ametnikel jaksu puudu, et paar maja paremale või vasakule astuda ning arutada riigipoolseid hanketingimusi. Kas siis kohalike ettevõtjate või omavalitsusjuhtidega. Hea oleks kui mõlemaga. Praegu on jäänud kõlama arusaam, et peale maavalitsuse ei arutatud hanget kellegagi.

Sisuliselt polegi maavalitsus enam muud kui ühe ministeeriumi Saare maavalitsuse nimeline osakond. Nemad ei anna mingit kooskõlastust, vaid on lihtsalt grupp ametnikke, kes tegelevad järelevalvega. Süsteemis esinevad sõnad «valitsus» ja «vanem» hakkavad aina enam omandama müütilist mõõdet.