Kui e-riigi arengu indeks peab lauatelefonide levikut ja internetist PDF-vormide allalaadimise võimalust oluliseks (ÜRO indeks), ei saagi mobiilne ja poolautomaatsete e-teenustega Eesti sellises arvestuses tipus olla. Rääkimata, et turvalise digitaalse identiteedi kui infoühiskonna olulise alustala olemasolu ja suurimat kasu toovat digiallkirjade andmise määra ei võrdle täna näiteks ükski indeks.
Kõik see ei tähenda, et põhjust on ainult rahuloluks ja midagi muutma ei pea. Vastupidi, meil e-Eestis proovikive jagub. Näiteks on tavamajandus väga algeline oma IKT-kasutuselt, kuigi tootlikkus on samas mureks. Seepärast on tööstuse tiigrihüppe käivitamine vajalik. Kõrvalpõikeks, et selvekassade ja peatse e-kviitungi näitel saab traditsioonilistes harudes nagu kaubanduski digipööret algatada küll.
Oma e-riiki saame parema andmete ärakasutamisega uuele tasemele viia, teenuseid proaktiivseks ja «nähtamatuks» muuta ja nii inimeste aega veelgi kokku hoida. Paljud teenused on minevikus ka kohmakalt loodud, neid tuleb uuesti teha.
Suurim proovikivi on lihtsate bürokraatlike toimingute digiteerimise kõrval valdkondades ka süvitsi digipööret teha. See eeldab, et IKTst kui võimalusest saavad valdkondade vedajad paremini aru ja otsivad tehnoloogialt rohkem tuge. Näiteks ei oleks tervishoidu 100 miljonit või rohkemat eurot lisaraha tingimata vaja, kui e-tervise põhjalikult juurutame ja sellest kokkuhoiu saame.
Proovikivide tagamaaks on, et erinevate ametiasutuste ja otseselt juhtide digivõimekus on väga erinev. Seega kõigub tulemuse kvaliteet ja ka plaanide ambitsioonikus, samuti on uuenduste tempo valdkonniti ebaühtlane. Selle ületamiseks peame olema arenduste rahastuse andmisel nõudlikumad, nagu Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium juba alustanud on. Lisaks kavandame samme, et avalikus sektoris digipädevusi suurendada.
Samuti õpime pidevalt parimatelt. Kui mõnes riigis on mingil alal või tehnoloogiaga miskit hästi tehtud, uurime seda ja katsume seda üle võtta. Tõime kunagi ID-kaardigi ju Soomest enda omaks, peagi saame viimaks Taani eeskujul ka e-arved tehtud. Heade lahenduste ülevõtmisest ja riigi digitaalse innovatsioonivõimekuse tõstmisest saab Eesti e-tiiger hoogu juurde. Aga olgem ka seni ehitatud e-Eesti üle jätkuvalt uhked, põhjust selleks jagub.