Riik kui ettevõtluskeskkonna looja näib toimivat aga plaanimajanduse loogikas. Sõltumata väliskeskkonna mõjudest, on vaja täita plaan, eelarveplaan. Peaasi, et arvud paberil ennustavad kopsakat riigitulu kasvu.Tagasivaates on meie lugu selline.
Aastatel 2010–2015 kasvasid Eestis keskkonnatasud igal aastal viis protsenti. Tegemist oli maksimaalse võimaliku tõusuga, mida näidati dokumendis «Keskkonnatasude kontseptsioon aastateks 2010–2020». Kehtiv maksusüsteem, mis on viimase seitsme aastaga toonud riigikassasse põlevkivisektorist muljetavaldavad 380 miljonit eurot, ei olnud enam ühel hetkel piisav riigielarve kasvavate kulutuste katmiseks. Selle tulemusena valmis 2013. aastal uus dokument «Keskkonnatasude raamkava», mis nägi ette juba võimalust tõsta tasusid kuni 15–20 protsenti aastas, ning arvestuse aluseks oli nüüd juba kurikuulsaks saanud nafta hind 110 dollarit barrelilt.
Äsja suurte investeeringutega alustanud põlevkiviettevõtted said teada, et kindlus maksusüsteemi suhtes puudub ning riik on andnud märku, et võib suure maksutõusu seadustada.
Ettevõtlusorganisatsioonide hoiatused aitasid vaid osaliselt. Tasudel lasti kasvada, kuigi seaduseelnõus korrigeeriti kasvumäärasid madalamale – riigieelarvet oli tarvis täita vaatamata sellele, et fiskaalsetel eesmärkidel keskkonnatasude tõusu elluviimine nõudis teatud leidlikkust. Keskkonnatasude seaduse eesmärk «... vältida või vähendada loodusvarade kasutamisega, saasteainete keskkonda heitmisega ja jäätmete kõrvaldamisega seotud võimalikku kahju» ununes kiiresti.
Tegelikku mõju hindavate alusuuringute tegemine asendati relvitukstegeva sõnapaariga «saastaja maksab» ning pealtnäha regulaarne riigieelarve tulude kasv terendas ees. Samuti ununes seadusest tulenev võimalus asendada keskkonnatasude maksmise kohustus keskkonnakahjusid vältivate või vähendavate abinõude rahastamise kohustusega. Selle tagajärjel teeb põlevkivitööstus mõlemat: investeerib suuri summasid keskkonnakaitsesse ja maksab lisaks kasvanud saastetasusid.