Riik maksab pearaha toel pedagoogide palgad, osaliselt õppevahendite ja koolitoidu eest. Erakoolid saavad pearaha samadel alustel; kui neis on näiteks õpetajate palgad kõrgemad, siis tuleb vaheraha mujalt leida: õppemaksud, toetus omanikelt.
Koolidel on omandivormist hoolimata veel mitmesuguseid kulusid, laias laastus teist nii palju: mittepedagoogide palgad, ülejäänud õppevahenditeks vajalik, küte, elekter, vesi, mööbel, üüri-, remondi- ja ehituskulud jms. Seadus käib sellest vaid osa kohta, kattes umbes õpilase osa mittepedagoogide palkadeks, kütteks, elektriks, veeks ja veel paariks pisiasjaks kuluvast. Mitte näiteks koolimaja ehitusele, remondile jne kuluvast. «Karbi-» või «majakulud» on seetõttu eksitav nimetus.
Maksumaksja kulu ühe õpilase kohta on erakoolides niisiis märksa madalam kui munitsipaalkoolide puhul – viimastes katavad maksumaksjad enam-vähem kõik kulud, erakoolides vaid osa –, olgu, enamiku, kuid siiski mitte samas mahus. Ülejäänu tuleb väljastpoolt riigieelarvet, osalt mitterahalisel kujul, ja selle lisanduse eest tuleks öelda aitäh, mitte seda põlastada-võõrastada; selle abil võiks mägesid liigutada, kui riigi tasandil vaid tahetaks ja osataks.
Haridusministeeriumi massiivne eksitav retoorika ja erakoolide esindajate saamatus enda väljendamisel on selle tõsiasja avalikkusele arusaamatuks jätnud. Kui ministeerium räägib, et «riigi kulu on erakoolide puhul suurem», siis on see õige vaid ses mõttes, et riigikohtu lahendi järel (pärast mida peab ministeerium omavalitsustele erakoolidele makstava raha kompenseerima) kulub otse ministeeriumi (loe: riigi) eelarvest ühe õpilase kohta liikuvast rahast erakoolide puhul tõesti rohkem.