Tõsi, kuna Eesti noorte osalukogude projekt on saanud alguse enam kui kümme aastat tagasi, võiks neil ju olla juba mingi töötulemus ette näidata. Tegelikult seda tulemust me juba näeme – on kümneid piirkondi, kus noortevolikogud aktiivselt toimetavad ja mille ridadest on käinud läbi sadu noori, kes on ühelt poolt omandanud osaluskogu kaudu teadmisi ja oskusi, teisalt andnud oma panuse kodukoha arengusse.
Teiseks, tõeliselt tõhusalt toimivate noorte osaluskogude vähesus seisab just eespool mainitud probleemi taga – võimulolijad tahavad noortelt kuulda ideid ainult n-ö noorte teemadel. Seda juhul, kui nad üldse soostuvad noorte arvamust ära kuulama.
Paljudes kohtades on osaluskogudest saanud pelgalt kultuuriklubid, mis tegelevad ürituste korraldamisega. Iseenesest pole selles midagi halba, ent kõige tähtsam – osaluskogemus, oskus rääkida kaasa otsuste vastuvõtmisel, võimalus mõjutada kohaliku omavalitsuse käekäiku – jääb noortel nõnda saamata.
Mõttekas kohalikul tasandil
Lisaks üks väike, kuid oluline nüanss – 2005. aastal alustati osaluskogude loomist maakondlikul tasandil. See tundub imelik, kuna maavalitsuse tasandil pole väga palju otsustusruumi ning leidub vähe teemasid, mida noored saaksid mõjutada. Samuti on raske ette kujutada, kuidas suure maakonna peale laiali paisatud noortest koosnev punt ühel päeval tegeleb väikevalla bussipeatuse korrastamisega, teisel päeval aga suurlinna kooli sisseastumiskatsetega.
Osaluskogudel on mõtet just kohalikul tasandil, kus võimukandjate igapäevased otsused mõjutavad kohalike inimeste elu kõige rohkem ja kus noortel on lihtsam kokku saada.