Ka ebasümmeetriline tasaarveldamine laenu võtvate ja andvate majanduste vahel on kasvu õõnestanud. Esimene on liiga palju kulutanud ja liiga vähe säästnud, mistõttu peab ta turu sunnil vähem kulutama ja rohkem säästma, kuid teine pole olnud sunnitud rohkem kulutama ja vähem säästma. See on teravdanud ülemaailmset säästmise suurenemist ja investeerimislangust.
Hüsterees nõrgestas veel enam tegelikku kasvu. Tsükliline langus vähendas kasvupotentsiaali, mis viis veel täiendava tsüklilise nõrgenemiseni, sest kulutamine väheneb seoses ootuste madalamaks ümberhindamistega.
Maailma majanduse praegusele kimbatusele pole lihtsaid poliitilisi lahendusi. Jätkusuutmatult suured võlad peaks kiiresti ja korrapäraselt tagasi maksma, et vältida pikalevenivat (sageli kümme aastat või kauem kestvat) rahastamisvõime vähenemise protsessi. Korrapärased võlavähendamise mehhanismid pole aga suveräänsetes riikides saadaval ning neid on poliitilisest keeruline rakendada riigisiseselt majapidamistele, ettevõtetele ja rahandusinstitutsioonidele.
Uued reformid
Ka siin oleks potentsiaalse kasvu tõstmiseks vaja struktuurilisi ja turule suunatud reforme, aga kulude ja kasumlikkuse ajajoone tõttu on sellised meetmed eriti ebapopulaarsed, kui majandus on juba langevas seisus.
Vähem keeruline ei saa olema ka ebaharilike rahanduspoliitikate kõrvale heitmine, nagu näitas USA föderaalreserv, kui andis märku, et normaliseerib rahapoliitilised intressimääread oodatust aeglasemalt. Samal ajal on rahanduspoliitika – eriti produktiivne avalik investeerimine, mis võimendab nii nõudlust kui pakkumist – jätkuvalt suurte võlgade ja eksliku kasinuse pantvangis ja seda isegi riikides, kes on finantsiliselt võimelised ette võtma aeglasemat konsolidatsiooni.
Seetõttu jääme praegu tõenäoliselt olukorda, mida Ülemaailmne Valuutafond nimetab «uueks keskpärasuseks», Larry Summers kutsub «sekulaarseks stagnatsiooniks» ja hiinlased «uueks normiks». Ärge mõistke seda aga valesti – pole midagi normaalset ega tervislikku majandustegevuses, mis suurendab ebavõrdsust ja on mitmes riigis viinud nii parem- kui vasakpoolsete seas rahvusliku vastuolemiseni poliitikale, mis seotud kaubanduse, globaliseerumise, migratsiooni, tehnoloogilise innovatsiooni ja turuga.