Riik esindab avalikus teenuses sada protsenti lapsevanemate, mitte eraldi erakoolide ega tavakoolide omadehuve. Põhiseadus kirjeldab seda kui kohustust tagada tasuta koolikoht kõigile lastele saatusest sõltumata ja selle nimel. Oleme saanud hakkama maailma tipptasemel, näitavad mõõtmised, aga riik on ka erakoole alati soosinud, teadlikult, mitmekesisuse nimel. Laste puudusel paraku suletakse Eestis tavakoole, et kulutada enam hariduse sisule, erakoole aga seaduseäparduse tõttu avatakse põhiliselt sama riigi raha ja garantiiga.
Kõik nad pole nii jõukad kui Rocca, ent kõigile kehtib riigi loodud rahaline eelis kohaliku kogukonna peetava tasuta kooli ees. Ühe tulemusena on uued erakoolid nelja-, seitsme- ja mõneteistlapselised, mida on vähe klassile, laulukoorile, pallivõistkonnale või erialaõpetajale. Trend ei ole jätkusuutlik, on öelnud nii OECD, riigikontroll kui kogu ülejäänud ekspertiis.
Kaheksa miljonit eurot eraraha, mida väidetakse aastas haridusse tulevat, on sama summa, mis läheb riigilt erakinnisvarale. Riigikogu antud garantii on loonud uued reaalsused: omavalitsused ise muudavad oma koole erakooliks, et jätta tegevuskulud riigile, ja laste vähesusel suletud koolid uues, erakooli vormis avatuna annavad sama tulemuse. Nii kulutab ühiskond edasi kinnisvarale, selle asemel, et kulutada õpetajatele, õppevahenditele, haridusele.
Kallinemise allikas on erakoolid
Rein Rebasest on vähemalt ettevaatamatu nimetada Eesti koolivõrgureformi ülikalliks ja nõuda selle lõpetamist tema kasuks. Et koolivõrk on kallis, saab öelda riik, sest kallinemise allikas on erakoolid, riik aga investeerib nüüdsest ainult võrgukoondamisse. On ebanormaalne ja jätkusuutmatu, et peame automaatselt rahastama koolivõrku laiendavaid otsuseid eraomanikelt.