Muidugi on ühistransport loomulik ja vajalik, kuigi ideaalis võiks kõik eluks vajalik olla jalakäigu või vähemalt rattasõidu kaugusel; ka ei vaja tänapäeva inimene kogu aeg kogu avatud taevast. Niisamuti ei tähenda «tee» mitte permanentset ummikut asfaldisongermaal ja «ühistransport» seal songermaal suvalistele aegadel rappuvaid täiskiilutud jaurameid, mille juhte on spetsiaalselt treenitud igal võimalusel pedaalidel trampima.
Tagasi Reidi käki juurde
Hunniku kõrgemaks ehitamine on ikkagi igas mõttes rõlgelt, totaalselt, kaugel teispool väljavabandatavuse piiri mõistusevastane; eriti Eestis, kus maa ei maksa tegelikult midagi. Ja ikka istub tallinlane ummikus ja hingab seda, mida mootor välja ajab, ning mõtleb, et selle ajaga oleks teises suunas jõudnud elanikest tühjenevale maale.
Me peame endalt küsima, kas kaubasadamad peavad olema kesklinnas? Jah, need on seal ajalooliselt, kuid meil on ka tohutu ja hetkel pisut alakasutatud Muuga sadam, kuhu viib isegi raudtee – kas poleks targem võtta vastu strateegiline otsus ja jätta kesklinna lähedusse ainult reisiliiklus? Laiemalt – kui palju liiklust me sealt Ülemiste ja mere vahelisest nõelasilmast läbi surume?
Kui me juba kord oleme lasknud linna ebamõistlikult tihedaks minna, ei ole pääsu kolmanda mõõtme appivõtmisest, ehk sildadest-viaduktidest. Ükskõik kui suureks või natuke ühe või teise kasuks me tasapinnalist asfaldipusa ei venita, ikka on halb.
Vähemalt Reidi tee kaks rada (üks mõlemas suunas) tuleb viia sillaga Narva maantee idasuunale ja jalakäijate-kergliiklustee teise sillaga Russalka juurest Kadrioru parki. Hea oleks muidugi liiklus üldse «üles tõsta», et Kadrioru park saaks mõtteliselt mere äärde jätkuda, aga olgu...
Linnade pidamine on kallis (tsivilisatsioon on üldse kallis lõbu); eriti kui mitte mõelda ja lasta asjadel omapäi käest ära minna.