USA-l ja Rooseveltil oli vaja vähemalt mingit formaalsetki märki või Stalini lubadustki hääletus Baltikumis läbi viia – ja nad saanuksid Baltikumi annekteerimist tunnustada. Sõja järel, näiteks 1946. aasta veebruaris, võinuks Stalin NSVL Ülemnõukogu valimistel lisada Baltikumis küsimuse «kas siinsed elanikud soovivad elada vennasvabariikide ühtses peres?». Isegi välisvaatlejate kohalolekul saanuks ta tagada enamiku nõusoleku. Õnneks jättis Stalin selle soovituse ülbusest, uhkusest või rumalusest tähelepanuta ning seepärast jäi kestma ka USA mittetunnustamise poliitika.
Taasiseseisvumise protsessis kasutati rahvahääletuse võimalust edukalt nii suveräänsuse kinnitamiseks kui ka Eesti astumisel Euroopa Liitu. Edaspidi jäi rahvahääletusele kaks rolli. Ühelt poolt sai sellest potentsiaalne vahend parlamendi käes, kui peaks vaja olema mingeid pingeid maandada. Niisuguse võimalusena on see kirjas ka põhiseaduses.
Teiselt poolt on sellest saanud vahend mõjutamaks ning survestamaks erakondi otsedemokraatia kujundamiseks. Otsedemokraatia eeskujuna on esile tõstetud Šveitsi. Niisugusel juhul näib idee taga olevat küll mingi huvigrupp või naivism. Kuidas võiks riigi- ja haldusreformi valudes siplevale Eestile olla kasulik Šveitsi eeskuju? On ju seal igal kantonil oma parlament ja valitsus. Kas tõesti on selline ka Eesti demokraatia tee? Hollandis viidi seesugune algatus hiljuti läbi. Kuuldavasti on tulemuseks pigem demokraatia käändumine.
Selline lahendustee annaks võimaluse ja ehk looks koguni vajaduse mõned vahendid ja funktsioonid ümber jaotada. Äkki saaks koguni seni katuserahana otseselt või kaudselt parteidele mõeldud summad suunata uutele huvigruppidele? Riik eraldaks seega tuhandeid eurosid igasugustele rühmitustele, seltsingutele, MTÜdele jne, et need võiksid teha selgitus- ja propagandatööd. Konkurents demokraatia teostamisel suureneks ja see polekski paha. Iseküsimus, kas ja kuivõrd aitaks niisugune tee lahendada ühiskonna ees seisvaid probleeme?