FOTO: Urmas Nemvalts

Möödunud aasta kevadel etendas teater NO99 suurejoonelist lavastust «Ühtse Eesti suurkogu». Tordikaunistuseks olid nad teinud mitu reklaamiklippi, mis parodeerisid väga hästi varasemaid Eesti erakondade valimiskampaaniaid. Kui mõni naiivne lootis, et uute valimiste reklaamid tulevad kuidagi targemad ja sisukamad, siis nüüd on vastus käes – saab teha veel tobedamaid ja veel lamedamaid reklaame.



Erakonnad on ilmselgelt otsustanud omakorda parodeerida teatrit NO99. Vaadake ise uusi erakondade reklaame ja otsige internetist üles «Ühtse Eesti» videoklipid. Võrrelge, otsige erinevusi ja sarnasust, otsige ridadest ja ridade vahelt. Võib-olla on selles rohkem tõsimeelset suhtumist, et «selle teatri pärast ei lõpe veel meie püha üritus». Ent lustakam oleks siiski mõelda, et parteid on kaasa läinud kunstiprojektiga, lüües nende väljakupoolele langenud palli teatrile tagasi.

Muidugi on tõsi see, et lühikestesse reklaamiklippidesse ja plakatitele püütakse mahutada eelkõige emotsioone ning sisukamate sõnumite teada saamiseks peab ka valija ise rohkem pingutama. Loomulikult ei ole üksikud kampaaniasõnumid kaugeltki kogu poliitika. Aga eksistentsiaalse mekiga kurbust võib ometi tunda seepärast, et kampaania on omamoodi peegel valijate jaoks. See näitab, millisel tasemel erakonnad ja nende valitud reklaamifirmad arvavad olevat meid, valijaid. Kui niisugused kampaaniad on erakondade jaoks tõhusad ja tõepoolest toovad hääli, siis järelikult peegel töötabki korralikult. Kas see peaks andma meile põhjust rõõmustamiseks?

Kui teised erakonnad teevad kampaaniat oma raha eest, siis Keskerakond teeb seda Tallinna maksumaksjate kulul. Milleks muuks kui valimiskampaaniaks saab pidada Savisaare jõulutervitusi televisioonis ja tema suure näopildiga lehekesi, mis jõuluajal postkastidesse jõudsid. Ka ajalehed Pealinn ja Stolitsa ning Tallinna televisioon on aktiveeritud just valimiste eel. Kõik selle maksavad tallinlased kinni ühelt poolt maksudega ning teiselt poolt sellega, et samas summas jääb ju omavalitsuselt teenuseid saamata.

Reformierakond on oma valimisklippides otsustanud teha paroodia ka oma nimest. Vanemahüvitis ja pensionide tõstmine pole iseenesest pahad, aga neile on lisatud hoiatus: «Äkki muudavad midagi!» Sõnum on see, et valige Reformierakond ja kõik jääb samaks. Nimi eeldaks aga justkui reforme, või mis teie arvate? IRLi soojenduskampaania oli aga äravahetamiseni sarnane nii Keskerakonna varasemate kampaaniatega kui ka NO99 klippidega. Pensionäridele lubavad aga kõik, see on kindel.