Et saada aru, milliseid ameteid ja oskusi on vaja praegu, milliseid kümne aasta pärast ning mida ja milliseid erialasid tuleks koolides õpetada, alustati eelmisel aastal haridus- ja teadusministeeriumi juhtimisel oskuste arendamise koordinatsioonisüsteemi OSKA loomist. Uue süsteemi eesmärk on kasutada ära kõik olemasolevad andmed, uuringud ja prognoosid, täiendada neid analüüsidega ja lisada valdkonna ekspertide hinnangud ning koostada nii igal aastal viies valdkonnas vajalike oskuste, kutsealade ja õppekavade ülevaade.
Uuringuid viib läbi SA Kutsekoda ning süsteemi koordineerimisse ja juhtimisse on kaasatud kõik tööturu osapooled ehk nii majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, sotsiaalministeerium, töötukassa, tööandjate ja töövõtjate katusorganisatsioonid. 2015. aastal kasutati sellist uurimise metoodikat kolmes valdkonnas – IT, metsandus ja majandusarvestus. 2020. aastaks saab Eesti tööturule valdkondlike uuringutega «ring peale» ning saame tervikliku pildi oskuste vajadustest tööturul.
Mida saime teada?
Ühine valdkondadevaheline teadmine on see, et panustada tuleb kõigil osalistel – nii riigil kui ka ettevõtjatel ja erialaliitudel. Õppeasutused ilma ettevõtjate toetuse ja panuseta lõpetajatele soovitud praktilisi oskusi anda ei saa. Täiskasvanute õppimiseks tuleb ettevõtjatel samuti panustada – lubada neid kursustele ja motiveerida.
Kindlasti tuleb vähendada kutse- ja kõrgkoolist väljalangevust, millesse saavad panustada nii koolid kui ka ettevõtjad, pakkudes näiteks paindlikku õppe- ja töökorraldust. Kõikidel haridustasemetel peab pakkuma õppijaid toetavaid karjääriteenuseid. Tasemeõpe tuleb tihedamalt siduda praktiliste oskuste omandamisega, aktiivõppemeetodite ning praktikaga. Samuti on üha enam tarvis «suurt pilti» nägevaid töötajaid, mistõttu on tööandjatel tarvis panustada valdkondade populariseerimisse, õppekavade arendamisse ning töötajate täiendus- ja ümberõppesse. IKT oskusi on vaja parandada kõigi elualade spetsialistidel.
Need on vaid mõned üldised näited soovitustest. Igas valdkonnas on konkreetsed soovitused nii koolitajatele, ettevõtjatele, karjäärinõustajatele kui ka riigile.
Kõik need järeldused ja soovitused ning nende toel tekkivad muudatused ongi selleks, et tulevikus oleks hõlpsam haridus- ja tööalaseid valikud teha loo alguses nimetatud Tiinal, Annil, Riinal, Priidul, Katil ja Toomasel. Ja tegelikult ka kõigil teistel.