Mänguga seoses tahaks eriti esile tõsta enesekontrollioskuse arengut. Näitlikustamaks mängu mõju lapse käitumisele, kujutlege ette autot, mis vajab sõitmiseks nii gaasi- kui piduripedaali – üksnes pidurit kasutades auto edasi ei sõida, kuid ainult gaasi vajutades on autosõit äärmiselt ohtlik. Turvaliseks sõiduks on vajalik oskuslikult kasutada mõlemat pedaali. See ongi VEPA eesmärk – õpetada lapsele, millal ja kuidas iseseisvalt vajutada eri pedaalidele.
Eesti on väike riik, kus on oluline iga lapse toimetulek ja heaolu. Seetõttu on eriti tähtis, et programmid ja tegevused, mida laste heaks ellu viiakse, oleksid tulemuslikud ning seda mitte ainult isiklike arvamuste või tagasiside küsimustike põhjal, vaid kvaliteetsest uurimusest tuleva tõenduse baasil. Seetõttu tahaksin eriti rõhutada lastevanemate, haridusasutuste ja lastega kokkupuutuvate spetsialistide rolli ja vastutust, valimaks rakendamiseks metoodikaid ja tehnikaid, mis on efektiivsed.
Eesmärgiks laste ettevalmistamine täisväärtuslikuks eluks
Siin välja toodud uuringutulemuste valguses tuleb keskenduda lapse enesekontrolli arendamisele, mis peab olema üheks osaks sotsiaalsete ja enesekohaste pädevuste arendamise laiemas kontekstis. Eesmärgiks on valmistada lapsi ette täisväärtuslikuks eluks, mida rõhutab ka riiklik õppekava, tuues välja, et «kool aitab kaasa õpilaste kasvamisele loovateks, mitmekülgseteks isiksusteks, kes suudavad ennast täisväärtuslikult teostada erinevates rollides: perekonnas, tööl ja avalikus elus.»
Järgmisel õppeaastal alustab Tervise Arengu Instituut suuremamahulist VEPA programmi rakendamist ja tulemuslikkuse hindamist Eesti koolide esimestes klassides, et teada saada, kas VEPA rakendamine Eestis aitab suurendada õpilaste vaimset heaolu ning arendada nende enesekontrollivõimet. Loodame, et nii koolid, lapsevanemad kui ka lapsed on valmis meid selles toetama.
Ennetusprogrammid pole küll ainus lahendus laste sotsiaalseid oskusi arendada, kuid nende rakendamine on oluline osa ennetussüsteemist laiemalt. See hoiab kokku palju raha ja aega, mis kuluks tagajärgedega tegelemiseks või ebaefektiivseteks tegevusteks. Investeerides ennetustegevustesse väheneb nii õigusrikkumiste kui ka vaimse tervise probleemide hulk ühiskonnas ning suureneb laste üleüldine heaolu.
Käitumisoskuste mängu toetab Euroopa Liidu Sotsiaalfond ja siseministeerium projekti «Riskikäitumise ennetamine, riskis olevate perede toetamine ning turvalise elukeskkonna arendamine» tegevuse nr 2.1 «Käitumisoskuste mängu arendamine ja laiendamine õpilaste koolis toimetuleku parandamiseks ja riskikäitumise ennetamiseks» raames. 01.07.2015-31.12.2021