Uue eelnõu vähikäik
Äsja riigikokku jõudnud uus riigihankeseaduse eelnõu sisaldab mitmeid häid muudatusi, kuid avalikustamise osas teeb kahjuks selge vähikäigu. Pakkumuste avamisel tehakse teatavaks ainult pakkujate nimed ja registrikoodid, pakkumusi ega nende maksumusi avamisel pakkujatele ega avalikkusele ei avalikustata. Kaob pakkumuste avamise protokolli koostamise nõue, see jääb alles vaid erijuhtudel, kuid ka sel juhul seda pakkujatele ei avalikustata.
Selle asemel nähakse ette eraldi klauslid nn ärisaladuse kaitsmise kohta, mis väidetavalt pidavat avalikustamise korral lekkima. Näiteks on kirjas, et hankija ei tohi avalikustada pakkumuse sisu selles osas, mille pakkuja on märkinud ärisaladuseks. Eelnõu seletuskirja kohaselt liigutakse selgelt lähemale sellele praktikale, kus pakkumuste maksumusi ega olulisi näitajaid pakkumises osalejatele ega avalikkusele ei avaldata.
Omapärane on asjaolu, et peamiste pakkujate ehk ettevõtjate esindusorgan kaubandus-tööstuskoda on eelnõu koostamise käigus asjalikult põhjendanud pakkumuste avalikustamise vajadust, kuid eelnõu autorid neid ettepanekuid ei ole arvestanud. Selle asemel sedastab eelnõu seletuskiri hoopis väidet, et isegi võitja maksumuse avaldamine tänase seaduse alusel olevat võrreldes teiste ELi riikidega erandlik. See aga ei vasta tõele.
Avalikustamine Põhjamaades
Avalikustamise näiteid teistest riikidest on küllaldaselt. Hispaanias on kohustus avaldada pakkumuste hinnad ja samuti on kohustus avaldada kõik osamaksumused, sealhulgas ühikuhinnad. Taanis ja Saksamaal avaldatakse ehitustööde hangetes kõikide pakkujate hinnad pakkumuste avamisel.
Maailma läbipaistvaimate riikide tippu kuuluvates Rootsis ja Soomes (2015. aasta TI indeksis teisel ja kolmandal kohal) on kehtinud juba aastaid ühene põhimõte, et riigihangete pakkumused on reeglina avalikud ja kättesaadavad kõikidele pakkujatele. Selge reeglina käsitletakse Soomes hankemenetluses esitatud dokumente avaliku teabena ning pakkumustega saavad tutvuda kõik huvitatud isikud. See ring ei ole piiratud ka vaid pakkujate ringiga või teisiti öeldes – teised pakkujad saavad tutvuda kõikide pakkumistega isegi juhul, kui mõni pakkuja on erandjuhul suutnud põhjendada enda pakkumuse hinda ärisaladusena. Ka meie lõunanaaber Leedu on jõudnud selleni, et avalikustab üsna suures ulatuses kõikide pakkumuste olulised elemendid, kaasa arvatud osamaksumused.
Uue riigihangete seaduse menetlemine riigikogus on algusjärgus. Loodan, et tulistes aruteludes jõuame lahenduseni, mis muudab hanketulemuste avalikustamise kandvaks põhimõtteks. Vastasel korral laseme käest olulise võimaluse muuta hankemenetlused ausamaks ja avalikku sektorit läbipaistvamaks.