Tundub, et ka praegune otsedemokraatia diskussioon selle pooldajate poolel kätkeb teatavat valge laeva ootamise momenti. Iseenesest pole ju otsedemokraatias kui sellises midagi halba, seda on väärtustatud ja idealiseeritud kui midagi siirast ja tõelist. Kindlasti oleks otsedemokraatia näol Eestis meeldivam perspektiiv kui ühe pereväärtuste kaitsja välja pakutud oligarhia. Aadlimeheks ja aristokraadiks teeb sünnipära, meil oma aadel ajaloolistel põhjustel puudub ning elada isehakanud mustlasparunite all ei ole kõige meeldivam tulevikuväljavaade.
Samas on loodusteadustest teada, et kui korraldada üks ja sama katse eri tingimustes, saame erinevad tulemused. Meil räägitakse õhinal Šveitsi otsedemokraatia traditsioonidest, kuid unustatakse, et need on sama vanad kui Šveitsi poliitika ise. Jutt käib sadadest aastatest. Kui meid huvitab, kuidas töötab otsedemokraatia postsovetlikus ruumis, oleks mõttekam pöörata pilgud lõunanaabri poole, seda enam, et lätlaste puhul on nii või teisiti tegemist kultuuriliselt ja ajalooliselt eestlastele kõige lähedasema rahvaga.
Kehtiv Läti põhiseadus töötati välja aastatel 1920–1922 ning nii nagu 1920. aasta Eesti Vabariigi põhiseadus hõlmab see Šveitsist ülevõetud otsedemokraatia ideesid. Lätlaste 1922. aasta põhiseadust on 1991. aastast alates parandatud ja täiendatud, kuid säilitades otsedemokraatia elemente. Muuhulgas on sätestatud, et kümnendik kodanikest võib algatada seaduseelnõu ja seim on kohustatud seda arutama (§ 78), ning kui seim peaks selle eelnõu tagasi lükkama, siis tuleb panna eelnõu rahvahääletusele (§ 78). Läti põhiseaduse § 48 järgi võib president küsida rahvahääletusel nõusolekut seimi laialisaatmiseks ning 2000. aastatel muudeti § 14 nii, et kümnendik kodanikest võib algatada seimi laialisaatmise, pannes selle küsimuse rahvahääletusele.